PDA

Se fuld version : En bluffers guide til klubmusik for masserne

abc
20-02-06, 15:12
En bluffers guide til clubmusik
Alle clubgæster er brikker i en krig mellem tidens dj’s, der ofte er missionærer for specifike musikgenrer, altid i evig hellig krig med andre nabo-genrer. Her er en groft generaliserende guide til clubmusikkens største skyttegrave:

Det mest almindelige er de spiller kitch-genren, da man så kan maskere sin dårlige smag med ironi. Rockhits, dansk og oldies, tryghed og minder. Der er en bestemt klase numre der blev etableret på det legendariske sejlersko-sted Montmartre. Disse numre udgør kernen i diskolyden i Danmark indtil 95 og bliver ofte spillet på skilsmissesteder. Earth, Wind and Fire, Lionel Richie og Mezzoforte: jazzy, poleret fuzak kompetent udført af hvide negre. Nutidens variant er R&B, som også har vokalen i centrum men er fusioneret med nutidens funk, rap i en logo-liderlig opadstræbende borgermusik.
I samme fesne sfære gasser latin og lounge-lyden de beigeklædte, parfumerede masser. Mere svedduftende er de genopstandne Indie-retro-rockere, der helst drikker dåseøl, mens de lytter til nye tude-rocksange, der ofte bare er kloner af Talking Heads, Iggy Pop og Joy Division, patetiske pasticher på fortidens undergrund der toppede før de nye fans fødselsår. Ragga har også fået en kæmpe revival, specielt blandt lesbiske og rygende vegetarer, der tydeligvis ikke forstår jamaicanernes meget homofobiske tekster. Grime er det næste, en Londonudgave lavet af smådrenge på playstations og skunk.
Så er der alle de uptempo genrer der siger dum-dum-dum-dum. House er den blødeste - nutidens disko. Det er ikke trendy, men fulde folk elsker det efter kl.02. Progressive er mere hårdpumpet house lavet til store haller fyldt med britter på piller. Techno er mere for de pretentiøse ældre, bevidst nørdede, der helst vil have en ren reduceret minimal musikoplevelse uden melodier og vokaler. Techno er den nye jazz, og dens fans ser ned på Trance-folket, der efter technofolkets mening har mistet jordforbindelsen totalt i episke marathon-knark-rollespil i udkanten af byen, hvor de danser æbleplukker-dans. Drum and Bass var den trendy genre i 95, og sociologer og reklamefolk namedropper den stadig. Efter år uden for mediespotten er scenen vokset sig moden via Ohoi!-holdet. Det er nok den mest maniske genre. Der er også djs der ikke bygger trance op og spiller alt og de kalder sig ”Eklektiske” med et fino ord. Måske kan de bare ikke mixe og vil have et ben i alle lejre. Alle disse subkulturer er yderligere opsplittede i okkulte undergrupper, og mange taler stadig om Braile, electroclash(RIP), Cologne, Spjæt, Dub og Click for at have noget helt for sig selv. Men nu djs mystik er afdækket for masserne er det måske på tide at rykke videre og lave en ny stil selv?

jack Rock
20-02-06, 15:55
Mener du det der?

J.Zen
20-02-06, 16:15
Mener du det der?

Den var i urban for en lille måned siden... så den er vel go' nok.

Colston
20-02-06, 16:23
"En fluffers guide til klubmusik for masserne" ville have været en bedre titel.

Carsten Jensen
20-02-06, 17:47
En bluffers guide til clubmusik
Alle clubgæster er brikker i en krig mellem tidens dj’s, der ofte er missionærer for specifike musikgenrer, altid i evig hellig krig med andre nabo-genrer. Her er en groft generaliserende guide til clubmusikkens største skyttegrave:

Det mest almindelige er de spiller kitch-genren, da man så kan maskere sin dårlige smag med ironi. Rockhits, dansk og oldies, tryghed og minder. Der er en bestemt klase numre der blev etableret på det legendariske sejlersko-sted Montmartre. Disse numre udgør kernen i diskolyden i Danmark indtil 95 og bliver ofte spillet på skilsmissesteder. Earth, Wind and Fire, Lionel Richie og Mezzoforte: jazzy, poleret fuzak kompetent udført af hvide negre. Nutidens variant er R&B, som også har vokalen i centrum men er fusioneret med nutidens funk, rap i en logo-liderlig opadstræbende borgermusik.
I samme fesne sfære gasser latin og lounge-lyden de beigeklædte, parfumerede masser. Mere svedduftende er de genopstandne Indie-retro-rockere, der helst drikker dåseøl, mens de lytter til nye tude-rocksange, der ofte bare er kloner af Talking Heads, Iggy Pop og Joy Division, patetiske pasticher på fortidens undergrund der toppede før de nye fans fødselsår. Ragga har også fået en kæmpe revival, specielt blandt lesbiske og rygende vegetarer, der tydeligvis ikke forstår jamaicanernes meget homofobiske tekster. Grime er det næste, en Londonudgave lavet af smådrenge på playstations og skunk.
Så er der alle de uptempo genrer der siger dum-dum-dum-dum. House er den blødeste - nutidens disko. Det er ikke trendy, men fulde folk elsker det efter kl.02. Progressive er mere hårdpumpet house lavet til store haller fyldt med britter på piller. Techno er mere for de pretentiøse ældre, bevidst nørdede, der helst vil have en ren reduceret minimal musikoplevelse uden melodier og vokaler. Techno er den nye jazz, og dens fans ser ned på Trance-folket, der efter technofolkets mening har mistet jordforbindelsen totalt i episke marathon-knark-rollespil i udkanten af byen, hvor de danser æbleplukker-dans. Drum and Bass var den trendy genre i 95, og sociologer og reklamefolk namedropper den stadig. Efter år uden for mediespotten er scenen vokset sig moden via Ohoi!-holdet. Det er nok den mest maniske genre. Der er også djs der ikke bygger trance op og spiller alt og de kalder sig ”Eklektiske” med et fino ord. Måske kan de bare ikke mixe og vil have et ben i alle lejre. Alle disse subkulturer er yderligere opsplittede i okkulte undergrupper, og mange taler stadig om Braile, electroclash(RIP), Cologne, Spjæt, Dub og Click for at have noget helt for sig selv. Men nu djs mystik er afdækket for masserne er det måske på tide at rykke videre og lave en ny stil selv?

:lol:

DJ Daniel
20-02-06, 17:52
Jeg er vild med det der braille-funk.

Liquid_j
20-02-06, 17:54
Jeg forstår ikke meningen med den lille klumme. Hvad er konteksten? Den er jo hverken sjovt skrevet, brugbar eller sand...

Og så synes jeg forresten det er stenet at OHOI altid er beskrevet som DnB. For det første er de primært garage/grime, derefter DnB, for det andet er der masser af andre der har været med til at brige DnB en frem igen.

Kobbe
20-02-06, 19:26
Det er lige til en søvnig kronik i Informeren. Lige ved siden af Intermetzo.

nishita
20-02-06, 20:28
Jeg forstår ikke meningen med den lille klumme. Hvad er konteksten? Den er jo hverken sjovt skrevet, brugbar eller sand...

Og så synes jeg forresten det er stenet at OHOI altid er beskrevet som DnB. For det første er de primært garage/grime, derefter DnB, for det andet er der masser af andre der har været med til at brige DnB en frem igen.

ditto.. sikke en gang ordflomme

Frk.Sørensen
20-02-06, 21:23
hvad er spjæt? Det lyder fedt.

Tom Collins
20-02-06, 22:03
Kom nuuuu... bliv provokeret og diskutér istedet for bare at afskrive det som ævl !

Frk.Sørensen
20-02-06, 22:11
Kom nuuuu... bliv provokeret og diskutér istedet for bare at afskrive det som ævl !
ok, jeg vil så gerne vide hvilken musik man skal høre hvis man skal være bare nogenlunde ok oveni hatten?

Garridge bwoy
20-02-06, 22:17
ZZZZzzzzZZZZzzzzzZZZZZzzzzZZZZ Z...

Jake Wattson
20-02-06, 22:22
ok, jeg vil så gerne vide hvilken musik man skal høre hvis man skal være bare nogenlunde ok oveni hatten?

Spjæt.

Maaløe
20-02-06, 22:35

Det er bare svært at nå fra provokeret til diskussionslysten, når indlægget ikke fremstiller nogle visioner man kan tage stilling til.
Essensen lægger op til at alle, fra alle lejre, begynder at kaste med rådden frugt, og sige at kritikken ikke er rigtig. At der er masser af mening i sub-sub-kulturen. At man da bare kan være ligeglad, og holde sig ude fra hvis man ikke gider lege med. Og herved blot understøtte abc's tese i indlægget.
Enten giver du ham ret, og står med spørgsmålet om hvad fanden vi så skal tage os til. Eller man opponerer, og derigennem bliver dobbeltoffer for kritikken.
Det er møgsmart produceret, men debatskabende vil jeg ikke kalde det.
Ubegrundet kritik er det gamle

Netje Cadetje
20-02-06, 23:30
Jeg er vild med det der braille-funk.

http://homepage.mac.com/dorlando/.Pictures/Blog%20Photo%20Archive%20:C4/braillettes.jpg

Saa maa det jo vaere lige noget for dig.

nx

the man
21-02-06, 12:38
Vedkommende der har skrevet denne "guide" er klart og tydeligt farvet af KUN og kunne lide Techno.. Det skinner godt og grundigt igennem..

Forfra igen..!!

abc
21-02-06, 15:56
Jeg kan sku li det hele bare det kører ordenligt...undtagen prog...det har jeg heller ikke nævnt. Sødt ikke?

Frk.Sørensen
21-02-06, 16:38
Jeg kan sku li det hele bare det kører ordenligt...undtagen prog...det har jeg heller ikke nævnt. Sødt ikke?
Er det dig der er forfatteren? Kan du så ikke lige tippe mig til hvad jeg skal høre fortiden. Vil jo gerne være med på noderne.

Jake Wattson
21-02-06, 17:06
Er det dig der er forfatteren? Kan du så ikke lige tippe mig til hvad jeg skal høre fortiden. Vil jo gerne være med på noderne.

Spjæt.

!!

Frk.Sørensen
21-02-06, 17:09

Spjæt.

!!
Er det ikke abc der har skrevte det? Er det dig?
!!!

J.Zen
21-02-06, 17:27

Spjæt.

!!
!!!

abc skrev den... jake vil bare ha dig med på noderne - spjæt er det nye!

Frk.Sørensen
21-02-06, 17:34

Spjæt.

!!
!!!

abc skrev den... jake vil bare ha dig med på noderne - spjæt er det nye!
jaja ved jeg godt, men hvad er spjæt så?

the man
21-02-06, 17:48

Citat: Progressive er mere hårdpumpet house lavet til store haller fyldt med britter på piller.

Fuck da af mand en gang lort og skrive!!

Tom Collins
21-02-06, 17:55

Det sjove ved det hele er at vi alle ligeså stille har accepteret prog fordi de imellemtiden har sneget disko trommer ind... Alle prog producerne laver electro house nu jo ! Det er stadig crap, men nu slipper de afsted med det !

Brian_N
21-02-06, 21:34
Artikelen var i fredags udgaven af Urban for nogle uger siden. Den er skrevet af Morten Vammen.

Gad ikke læse det hele igennem, så ved ikke om Abc har redigeret i det eller om Abc er Morten Vammen.

Disken
21-02-06, 21:46
Artikelen var i fredags udgaven af Urban for nogle uger siden. Den er skrevet af Morten Vammen.

Gad ikke læse det hele igennem, så ved ikke om Abc har redigeret i det eller om Abc er Morten Vammen.
Trykker studenterhuen :mrgreen:

Fie
21-02-06, 22:04

:lol:

Brian_N
21-02-06, 22:13

?? hvad er dit problem. Jeg har ingen anelse om hvilket alias folk gemmer sig bag, hvis det er det som trykker dig ?

Lidt om hvad morten har udgivet.

http://www.forlagetbindslev.dk/index.html?=ffvammen.html

Jake Wattson
21-02-06, 23:22

?? hvad er dit problem. Jeg har ingen anelse om hvilket alias folk gemmer sig bag, hvis det er det som trykker dig ?

abc er Vammen.

Dominik
21-02-06, 23:27

abc er Vammen.

Føler mig så billig!

Tom Collins
21-02-06, 23:52

Tak for det, vi havde næsten allerede glemt det ! I modsætning til alle andre har jeg sagsøgt Morten fordi jeg ikke optræder i bogen...

abc
22-02-06, 09:57
Kære Mads, det er jo en fiktionsroman, ikke en dokumentar, den der Efterfesten. Men du kan jo lave en selvbiografi der kan stå på hylden ved siden af Oliver Bjerrehus.

Mht. musikstil tror jeg itunes er det nye.

Fie
22-02-06, 10:38
Kære Mads, det er jo en fiktionsroman, ikke en dokumentar, den der Efterfesten. Men du kan jo lave en selvbiografi der kan stå på hylden ved siden af Oliver Bjerrehus.

Er den god, Efterfesten?

abc
22-02-06, 11:20
Nej. På Biblo med dig.

SteenP
22-02-06, 11:35

Er den god, Efterfesten?

Du kan læse udsnit af den på Bindslevs hjemmeside.

the man
22-02-06, 11:39

Alle prog producerne laver electro house nu jo ! Det er stadig crap, men nu slipper de afsted med det !

Eksembelvis D.Ramirez, Peace Division, Tom Stephan osv...

Winylboe
22-02-06, 12:07
Kan du ikke lige forklare det med de hvide negere, Morten? Mezzoforte, jo, men EWF og Lionel Richie?

the man
22-02-06, 12:18
Kan du ikke lige forklare det med de hvide negere, Morten? Mezzoforte, jo, men EWF og Lionel Richie?

Glem det Mikkel.. Det hjælper ikke... :mrgreen:

abc
22-02-06, 12:19
Hvide negere- aka Oreo cookies - er sådan nogen der laver poleret funk uden "afrika-elementet". De danser ofte formationsdans i matchende gevanter.

Winylboe
22-02-06, 12:26
Hvide negere- aka Oreo cookies - er sådan nogen der laver poleret funk uden "afrika-elementet". De danser ofte formationsdans i matchende gevanter.

Afrika-elementet? Så sorte mennesker, bliver hvide hvis funken er poleret :? Lad mig engang høre hvordan nogle af dine "lydflader" til reklamefilm nogensinde kommer op på det kvalitetsniveau som EWF's plader har - polerede eller ej!

the man
22-02-06, 12:39

Hr. Martin Fry..
Sorry du, men dine ellers sjove billedlige beskrivelser af genre og stil er helt ned på niveau med en Daisy gæst der hårdnakket mener at alt der siger Bomm bomm er Techno..!!

Musik kan sgu ikke sættes i bås, genre ikke låses fast med parenteser...! Dine metaforer mangler tydeligvis generelt musisk forståelse..!!

Tilbage på tegnebrættet med dig..!!

abc
22-02-06, 12:40
Hej, for det første kan de spille på rigtige strenge og trutte i rigtige horn, for det andet bruger de et gammeldaws rigtigt studie. Det er godt lavet, men jeg hader det anyway og det er jeg i min gode ret til. Også hvis de var hvide eller gule. "September" er traumatisk for flere generationer. At du kan lide det er din sag.
Det er svært at diskutere musik udfra "kvalitet", nogengange er der en idiot der er faldet over en billig dims der laver det vildeste, selvom "musikere" og "musikelskere" korser sig. Omvendt er der masser af rytmekons spassere og geargokkende studienisser der laver masser der rykker minus.

Winylboe
22-02-06, 12:57
Hej, for det første kan de spille på rigtige strenge og trutte i rigtige horn, for det andet bruger de et gammeldaws rigtigt studie. Det er godt lavet, men jeg hader det anyway og det er jeg i min gode ret til. Også hvis de var hvide eller gule. "September" er traumatisk for flere generationer. At du kan lide det er din sag.
Det er svært at diskutere musik udfra "kvalitet", nogengange er der en idiot der er faldet over en billig dims der laver det vildeste, selvom "musikere" og "musikelskere" korser sig. Omvendt er der masser af rytmekons spassere og geargokkende studienisser der laver masser der rykker minus.

Nu er EWF jo heldigvis meget mere end blot September. Jeg synes at numre som "Runnin", "Getaway", "Fantasy", "In the Stone", "Can't hide love" og "Brazilian Rhyme" er blandt de største perler. Og ja, det er da poleret, men det tjener ingen sammenligning med Lionel Richie som er tykt fløde.

abc
22-02-06, 13:00
Jeg har- som mange andre- haft glæde af Lionells "dancing on the ceiling" og specielt "Hello" video- den med den blinde pige der modelerer Lionels karakteristiske angsit i ler!
Og han har også lavet et breakbeat eller to. Schhh!

Jake Wattson
22-02-06, 13:25

Nu er EWF jo heldigvis meget mere end blot September. Jeg synes at numre som "Runnin", "Getaway", "Fantasy", "In the Stone", "Can't hide love" og "Brazilian Rhyme" er blandt de største perler. Og ja, det er da poleret, men det tjener ingen sammenligning med Lionel Richie som er tykt fløde.

Jeg er helt enig. EWF er noget af det mest (hvis ikke dét mest) velproducerede af sin tid. Jeg er stadig imponeret.

Colston
22-02-06, 13:44

Unsdkyld, men er du ikke Chic fan?

Tom Collins
22-02-06, 13:48

Mht. musikstil tror jeg itunes er det nye.

Nå ja fnis... Det havde jeg glemt. ;) Nå men når du laver nummer 2 kan du jo fortælle historien om DJ'en der kravlede rundt som en hund. Du har min velsignelse.

Tom Collins
22-02-06, 13:50

Alle prog producerne laver electro house nu jo ! Det er stadig crap, men nu slipper de afsted med det !

Fik du pludselig ømme tæer !?

Jens A
22-02-06, 14:11
Kan ikke sige jeg bliver provokeret. ...synes faktisk den er meget rammende, måske fordi en "prætentiøs ældre" har skrevet den?

the man
22-02-06, 14:59

Fik du pludselig ømme tæer !?

Nu er jeg ikke kendt for at lyve eller løbe med halve vinde, så ja, lidt ømme tæer!!

Tim Andresen
22-02-06, 17:15
Jeg forstår slet ikke hvordan Tom Collins kan blive udeladt af Efterfesten? Fiktion eller ej, så burde du altså have haft Mads med i den bog, Morten.

Dominik
22-02-06, 17:36
Jeg forstår slet ikke hvordan Tom Collins kan blive udeladt af Efterfesten? Fiktion eller ej, så burde du altså have haft Mads med i den bog, Morten.

Mads var ikke født på det tidspunkt, tim... #-o

abc
23-02-06, 12:53
Fat nu det er fiktion for saaaaaaaaaaaaatan!

Inspector
23-02-06, 13:00
Fat nu det er fiktion for saaaaaaaaaaaaatan!

lol

Det er hårdt at være den nye Martin Hall, n'est-ce pas?

Colston
23-02-06, 13:10
lol

HAHAHAHAHAHAHA :p

abc
23-02-06, 16:03
lol

Det er hårdt at være den nye - indsæt person så kedelig han ikke har noget navn - , n'est-ce pas?