Se fuld version : Gode film
Er der noget jeg har glemt?
Tom Collins
21-10-02, 16:43
...keder du dig ?
Troy McClure
21-10-02, 17:53
Sjovt nok må det være svært for folk at stemme på Dogville idet filmen først kommer til foråret??
christian christian
21-10-02, 18:07
Sjovt nok må det være svært for folk at stemme på Dogville idet filmen først kommer til foråret??
Siden hvornår har det ikke at vide noget om en given ting afholdt folk her på forummet fra at mene noget om den alligevel? :)
Troy McClure
22-10-02, 12:54
EFG, det er jo trist at du har den holdning. Nu har jeg desværre ikke haft fornøjelsen af, at se 3 1/2-times udgaven, men dem der har, har alle (undtagen dig så) syntes at det var det vildeste, selv om den naturligvis er alt for lang endnu. Der mangler også optagelser osv. så du kan vel ikke dømme filmen på det grundlag, men som Chr. x 2 skrev fraholder det jo ikke folk fra at have kaste deres holdninger ud...
Jeg har set Dogville, alle tre en halv time!
Det er for meget teater, visuelt er det kedeligt, og det er den tredie film fra Trier der ender i kvindelig lidelse.
Hvad det noget med han har dårlig samvittighed over at han skred fra en i rullestol?
WINNAR! :lol:
Troy McClure
22-10-02, 13:30
Forresten et virkelig sagligt argument det med rullestolen...
Har du selv problemer med at få dine film financieret?
Troy McClure
22-10-02, 14:01
Titel & Billetter... vi starter nedefra
KLOKKEREN FRA NOTRE DAME 430948
DØDBRINGENDE VÅBEN 3 433552
DEN LILLE HAVFRUE 434256
BLINKENDE LYGTER 435726
LADY OG VAGABONDEN (TEGNEFILM) 441057
REKRUT BENJAMIN 444136
DIRTY DANCING 445444
FRÆKKERE END POLITIET TILLADER 2 445984
HOT SHOTS 447332
AGENT 69 JENSEN - I SKORPIONENS TEGN 447358
TOY STORY 2 451186
RAMBO - FIRST BLOOD 2 451252
FAR TIL FIRE I SNEEN 453783
FUNNY PEOPLE 454648
KAMPEN OM DEN RØDE KO 455806
KUN EN PIGE 456718
VARME DRENGE 458227
INDEPENDENCE DAY 464358
NATTEVAGTEN 465529
DET ER BARE MÆND 466378
FIRE BRYLLUPPER OG EN BEGRAVELSE 467729
TOMORROW NEVER DIES 479153
ROBIN HOOD - DEN FREDLØSE (SE 1163) 484203
AMADEUS 485096
TRO, HÅB OG KÆRLIGHED 503635
FLAMBEREDE HJERTER 508765
JA'DAK FILMEN - JYDEKOMPAGNIET 512472
INDIANA JONES OG TEMPLETS FORBANDELSE 516757
UD AT KØRE MED DE SKØRE 518823
LICENCE TO KILL 518988
STJERNEKRIGEN 520020
KÆRLIGHED VED FØRSTE HIK 521339
JAGTEN PÅ DEN FORSVUNDNE SKAT 521650
ALADDIN 522350
WALTER OG CARLO (2) - YES DET ER FAR 526493
FORREST GUMP 533755
KRUMMERNE 2 - STAKKELS KRUMME 537429
TOOTSIE 540586
THE LIVING DAYLIGHTS - SPIONER DØR VED DAGGRY 540693
STAR WARS: EPISODE 1 - DEN USYNLIGE FJENDE 542974
INDIANA JONES OG DET SIDSTE KORSTOG 543098
VALHALLA 543256
UANSTÆNDIGE, DE 544851
GOLDENEYE 545604
BORTE MED BLÆSTEN 547343
PIGER I TRØJEN 2. 547422
POLITISKOLEN 548280
FISKEN DE KALDTE WANDA 562391
BJERGKØBING GRAND PRIX 563301
ANJA & VIKTOR 571660
NEVER SAY NEVER AGAIN 577408
MIG OG CHARLY 579420
PELLE EROBREREN 580761
DANSEN MED REGITZE 583975
DET ER MIG DER SNAKKER 590907
KRAMER MOD KRAMER 596910
KRONISKE USKYLD,DEN 604799
JUNGLEBOGEN 607123
AGENT 007 I SKUDLINIEN 620460
OLSEN BANDENS SIDSTE STIK (NR.14) 628801
HARRY POTTER OG DE VISES STEN 629419
TARZAN (SE 1775) 634269
FRÆKKERE END POLITIET TILLADER 638944
REND MIG I TRADITIONERNE 639434
OLSEN-BANDEN PÅ SPORET (NR.7) 648048
OLSEN BANDEN OVER ALLE BJERGE (NR.13) 660859
DISCO FEBER (SATURDAY NIGHT FEVER) 672007
BODYGUARD 697107
AGENT 007 - MOONRAKER 700002
CROCODILE DUNDEE II 712461
JULEFROKOSTEN 727149
AGENT 007 - OCTOPUSSY 727393
RAIN MAN 764166
DØDENS GAB 772286
AGENT 007 - FOR YOUR EYES ONLY 785558
JURASSIC PARK 796161
CROCODILE DUNDEE 802146
VINTERBØRN 809488
OLSEN BANDENS FLUGT OVER PLANKEVÆRKET 810956
ITALIENSK FOR BEGYNDERE 818835
AGENT 007-SPIONEN DER ELSKEDE MIG 832314
DEN ENESTE ENE 843149
KRUMMERNE 859383
FAR TIL FIRE I BYEN(JULEBAL I NISSELAND) 871788
PRETTY WOMAN 873348
DANSER MED ULVE 884100
CONVOY 890459
FAMILIEN GYLDENKÅL SPRÆNGER BANKEN 905332
MIDT OM NATTEN 922801
OLSEN BANDEN OVERGIVER SIG ALDRIG 934878
ÅNDERNES HUS 940700
LØVERNES KONGE 945326
OP PÅ FARS HAT 953743
MIT AFRIKA 998909
OLSEN BANDEN GÅR I KRIG (NR.10) 1005753
GREASE 1006102
E.T. 1018707
OLSEN BANDEN DERUDA' (NR.9) 1044772
GØGEREDEN 1119769
OLSEN BANDEN SER RØDT (NR.8 ) 1201145
TITANIC 1362510
Top 100
Ja, havde Gøgereden bare ligget nr. 1 med en million millard stemmer ville verden sikkert være et bedre sted... :wink:
Det ligner tracklistingen til en filmisk "Forbuddah-bar" compilation.
Tom Collins
22-10-02, 17:31
Ok ! Bare lige for at se om jeg har forstået det her rigtigt, Troels... Er det mest sete film i DK nogensinde ? Og ligger Olsen Banden virkelig nummer 2 på den liste ? :shock: (Måske burde det mere overraske mig at Gøgereden overhovedet er med på den)
Den liste gør ondt!!!!
På en flot niende plads "OP PÅ FARS HAT"
http://smilies.networkessence.net/ups/razor_wind/mumumani.gif
christian christian
22-10-02, 19:09
Min kultur-kollega skrev om samme top 100 - og talte op, at listen består af:
9 % Disney
7 % James Bond
24 % Dansk lav-folkekomik
19 % Udenlandsk pop-action, -komedie, -John Travolta og -Kevin Costner
14 % Udenlandske Titanic-agtig storfilm
6 % Udenlandsk kritikerrost kvalitetsfilm
5 % George Lucas
16 % Danske "seriøse" film
Skræmmende
Dette billede siger vist alt!
http://www.danskefilm.dk/person_billeder/847c.jpg
christian christian
22-10-02, 20:51
Det der med billeder kører vist ikke for dig, hva' Klause?http://smilies.networkessence.net/contrib/corky/smilies15.gif
Vi prøver med denne her i stedet:
http://home10.inet.tele.dk/kenneth3/autografer/film/images/reichhardt.jpg
Troy McClure
22-10-02, 21:06
Nice. Det er jo et nationalklenodie du fik scannet ind der!
16% "seriøse" danske film. Det er sgu' ikke så ringe endda...
Dansk film tegner sig i øjeblikket (de 3-4 år) for næsten 30% af de solgte billetter herhjemme og tallet er stadigt stigende og det er jo decideret glædeligt. Hold håbet højt, fordums storhedstid skal nok vende tilbage...
Det der bekymrer mig er antallet af besøgende til europæiske film, som er noget nær 1-5% pa. Laver alle de andfre europæiske lande virkeligt så dårlige film? Vel gør de ej! Gå ind og se Lilja-4-Ever, hvis i vil have en af de hårdeste og bedste film i 2002 (hvis jeg skal give min mening til kende).
PS: Husk at dengang Op På Fars Hat var et hit var der ikke noget der hed TV2, TV3, TVDanmark osv. Sådan en film kan heldigvis aldrig lade sig gøre igen... HÅBER JEG!
Det der med billeder kører vist ikke for dig, hva' Klause?http://smilies.networkessence.net/contrib/corky/smilies15.gif
Vi prøver med denne her i stedet:
http://home10.inet.tele.dk/kenneth3/autografer/film/images/reichhardt.jpg
Luk røven, bøsse-jyde!http://smilies.networkessence.net/otn/funny/twak.gif
Tom Collins
22-10-02, 22:42
Jep Lilja-4-ever er god men hård kost. Den starter hvor man tror det ikke kan blive værre. Tja, og så bliver det kun værre.
Iøvrigt blev jeg lige en smule harm nede i min lokale afdeling af Blockbuster. Ikke så meget på grund af butikken, men... (og det er her jeg risikerer endnu en af de der formålsløse forum diskussioner som hr. Smiths film åbenbart altid udløser og som altid ender med Troels' ligning mellem en røv og smag) på grund af at inden Kevin Smiths nye epos overhovedet fik chancen i de danske biografer er den blevet smidt på lejevideo... i ét eneste eksemplar... kun på DVD....som var udlejet ! Arrgh ! Så den ligger helt sikkert absolut i bunden af den der liste.
Hvordan kan Varme Drenge være så langt nede på listen? SKAM JER DANMARK! - Den fortjener en klar førsteplads.
christian christian
23-10-02, 08:52
bøsse-jyde!
Det tør du ikke sige til min far!
http://www.mjk.dk/kaj.jpg
http://www.mjk.dk/kaj.htm
christian christian
23-10-02, 09:01
I øvrigt:
Troels, kan du ikke bare - sådan for sjov - sige noget RIGTIG GRIMT om danskernes film-smag? Jeg vil bare se, om du virkelig er i stand til at sige noget, der bare er en smule negativt om noget som helst.
Faldt du i hippiegryden som lille? http://smilies.uniquehardware.co.uk/contrib/fk/hearts.gif
Synes du - mere seriøst - ikke, at det er deprimerende at leve i et land, hvor en fjerdedel af de mest sete film er fuldkommen elendige folkekomedier uden nogen anden relevans end at minde folk om, hvordan det var "i de gode gamle dage"?
Der er næsten en million mennesker der har set CONVOY!!!!! :shock: 8)
http://www.dvdlard.co.uk/Images/Filmclips/convoy1.jpg
bøsse-jyde!
Det tør du ikke sige til min far!
http://www.mjk.dk/kaj.jpg
http://www.mjk.dk/kaj.htm
Bøsse-jyde!
http://smilies.networkessence.net/otn/funny/twak.gif
Christian: Alle ved at det VAR federe i gamle dage. Det er videnskabeligt bevist. F.eks. husker jeg at man kunne få et kræmmerhus med slik for 25 øre, hver jul var hvid jul, det var varmere om sommeren, pigerne var kønnere, osv, osv....nå ja, festerne var selvfølgelig også MEGET federe.
Christian: Alle ved at det VAR federe i gamle dage. Det er videnskabeligt bevist. F.eks. husker jeg at man kunne få et kræmmerhus med slik for 25 øre, hver jul var hvid jul, det var varmere om sommeren, pigerne var kønnere, osv, osv....nå ja, festerne var selvfølgelig også MEGET federe.
http://www.stone-dead.asn.au/movies/hollywood-bowl/16-we-were-poor.html
Der er næsten en million mennesker der har set CONVOY!!!!! :shock: 8)
http://www.dvdlard.co.uk/Images/Filmclips/convoy1.jpg
Word up der, mothertrucker... Convoy holder altid!!!!! 8)
Troy McClure
23-10-02, 09:38
Jo, jeg kan sagtens sige en masse nagtivt om dansk film. Jeg har et meget dårligt forhold til dansk film indtil slutningen af 90'erne. Selvfølgelig med undtagelser igennem tiderne.
Jeg har det pissedårligt med at noget af det mest sete er Op På Fars Hat og andre rædsler som Elvis Hansen - En Samfundshjælper. Jeg synes generelt folk i Danmark (og sikkert også i resten af verden) har røvdårlig smag og ukritisk æder alt hvad de får serveret i en tv-reklame. Der er ingen kritisk sans tilbage og begynder man at anfægte folks smag, bliver man udråbt til jordens største kultursnob.
Svar som følgende er noget man møder hele tiden, hvis man snakker om film:
"Nogen går bare ikke så meget op i film og vil bare underholdes halvanden time og så ikke skulle tænke mere over det"
"Hvorfor SKAL man absolut se franske film... det er kun fordi det er fransk at du synes det er godt!",
"Ham Ole fra Bogart ved ikke en skid om film".
Osv osv...
Jeg kan ikke fatte at folk ikke danner sig en kritisk holdning og bruger deres penge på at se noget kvalitet ("Hva' mener du med kvalitet!!???").
Og hvis man går nogen på klingen, ved de udmærket godt hvad jeg mener, når jeg skriver kvalitet!
Jeg ser også lortefilm og bliver underholdt af dem. Ingen tvivl om det, men jeg synes at jeg ved hvad jeg går ind til allerede inden jeg står med billetten i hånden.
Der har været meget kritik i medierne (bl.a. en lang artikel i Søndags Politiken for nogen uger siden), at de danske film ligner hinanden og er for "små" film. At man ikke tør være rigtigt glad eller rigtigt ked af det i film. At det hele er en gang grå hverdag der ikke rigtigt hæver sig over noget og ligner hinanden allesammen.
Jeg er ikke helt uenig med kritikken, men den periode de snakker om er for det første ikke så lang og for det andet dækker den ikke over særligt mange film. Det virker meresom en henvisning til, at nogen (ikke publikum) er trætte af, at se små lavbudgetfilm (hvor det vitterligt kan være svært at lave flotte billeder og sindssyge kulisser osv). Men hvis man (ifølge min mening) går ind i kernen af hvad det drejer sig om, så er der ingen tvivl om at mange af filmene er små mesterværker. Disse lavbudgetfilm har kun historien og skuespillerne tilbage og det giver en "renere" film i mine øjne. Man kan sgu' ikke aflede folks opmærksomhed fra en dårlig film med et funky soundtrack og nogen smarte special effects. Det er der simpelthen ikke råd til. Hvis man så tager den modsatte grøft og tager en film som "Charlie's Angels", så har du en film som er fattig på historie og godt skuespil og endda har store problemer med at underholde selv det mest ukritiske teen-publikum, der er blevet hjernevasket af 3 mdr.'s intens sanse-bombardement fra MTV (i form af making of, specials, konkurrencer og musikvideoen). Filmen havde premiere samme dato som "Italiensk For Begyndere", der havde alle odds mod sig. Det var "endnu" en dogmefilm med stærkt begrænset marketingsbudget og håndholdt kamera. Men der ville publikum trods alt ikke bedrages. Jeg skal sige med det samme at jeg har et meget godt forhold til "Italiensk...". Det er absolut en af de bedre dogmefilm. Og det var bare rart at få bio-listen uge efter uge og konstatere at folk valgte dansk film frem for metervarer fra USA (som kan være godt nok, men sgu' ikke er det i "Charlie's..." tilfælde!). Så nogen gange får man troen tilbage på at det kan lade sig gøre at få folk ind og se en dansk film, selv om kritikere synes at filmene ligner hinanden...
De næste mange danske film der kommer, ligner ikke noget fra en grå hverdag i Hvidovre. Det er film som "Arven" af Per Fly (anden del i trilogien om danskerne efter Bænken), "Skagarack" af Søren Kragh-Jacobsen (om en dansk rugemor i Skotland), "Dogville" af Lars von Trier (allerede udskældt på denne side, men mon ikke det går alligevel), "It's All About Love" af Thomas Vinterberg (med Claire Danes & Joaquin Phoenix og Sean Penn) og "Wilbur Begår Selvmord" af Lone Scherfig. Og det er bare en lille del af hvad der kommer af film der ikke minder om Dogme eller de lignende små-film der har plaget visse anmeldere på det seneste.
Og så vil jeg godt se mindre spild af penge på film som "Humørkort-stativsælgerens Søn" og det der ligner.
Var det surt nok? Og rodet nok? Jeg ved jeg roder, men ellers så skriv eller ring. Min holdning er rimelig klar... måske bare ikke på skrift.
Troels Asmussen
København, Danmark
Hey, det var altså federe i de gode gamle dage!!!!
Troy McClure
23-10-02, 09:47
Og til Mads,
Jeg synes det er lidt en stor mundfuld at kalde en glad, indforstået komedie som "Jay & Silent Bob Strike Back" for et epos, men jeg ville også gerne have set den i biografen (hvilket jeg så gjorde under Natfimfestivalen og der var pladser nok i biffen, så jeg forstår jo ikke at du ikke var der???). OG DEN ER VILDT SJOV!!!
Jeg har faktisk talt med distributøren om, hvorfor fanden de ikke fik den i biffen, fordi de sender så meget andet lort i biografen, som ikke endgang fortjener at blive sendt på TV1000.
Svaret var bl.a. (efter at de havde grinet færdig over at jeg synes at DET var en god film!) at filmen er en smule intern og forudsætter at man er bekendt med de fleste (og helst alle) Kevin Smith's tidligere film, for at synes at den er sjov. Da Kevin Smiths film stort set har været fraværende i de danske biografer (og har meget dårlige seertal), så valgte man at prioritere filmen direkte til video-udgivelse. De fleste af KS's fans er sådan nogen dvd/video-freaks alligevel og er typerne der gerne vil have en dobbeltsic med 2600 fraklip og featuretter alligevel og hellere ofrer 300 kr. på det end att smide 60 kroner for at se filmen i biografen. Og så kan man sige om "Jay & Silent Bob Strike Back", at den (trods at jeg synes den er for vild!) heller ikke er den store nødvendighed i biografen. Den er ikke overfyldt med flotte billeder eller den vildeste udnyttelse af THX. Så det har nok ikke været svært at dømme den til videoudgivelse. Men derfor burde Blockbuster sgu' have fået et par kopier mere!
Ikke råd til? Hvad fanden bruge filmindustrien den støtte til som de får? Den var på 372 millioner! i 2001. Fuck de svin. De er satme så forkælede at det er til at brække sig over. Fjern den lortestøtte og nedlæg kulturministeriet, så kan de sgu klare sig selv lige som os andre.
Hvis man så tager den modsatte grøft og tager en film som "Charlie's Angels", så har du en film som er fattig på historie og godt skuespil og endda har store problemer med at underholde selv det mest ukritiske teen-publikum, der er blevet hjernevasket af 3 mdr.'s intens sanse-bombardement fra MTV (i form af making of, specials, konkurrencer og musikvideoen). Filmen havde premiere samme dato som "Italiensk For Begyndere", der havde alle odds mod sig. Det var "endnu" en dogmefilm med stærkt begrænset marketingsbudget og håndholdt kamera. Men der ville publikum trods alt ikke bedrages. Jeg skal sige med det samme at jeg har et meget godt forhold til "Italiensk...". Det er absolut en af de bedre dogmefilm. Og det var bare rart at få bio-listen uge efter uge og konstatere at folk valgte dansk film frem for metervarer fra USA (som kan være godt nok, men sgu' ikke er det i "Charlie's..." tilfælde!).
Nu havde "Italiensk For Begyndere" ca. 3 gange så meget pressedækning end CA - Og selvom der ikke ligefrem var 3 måneders intens "sanse-bombardement" - Så var den da fuldstændigt umuligt at komme udenom - Og "Charlies Angels" var rettet imod et ungt publikum, mens IFB var en film til Hr. & Fru Danmark. Og blev lanceret ligeså. Dårligt eksempel, men jeg forstår hvad du mener i store træk.
soulbroren
23-10-02, 09:53
Ikke råd til? Hvad fanden bruge filmindustrien den støtte til som de får? Den var på 372 millioner! i 2001. Fuck de svin. De er satme så forkælede at det er til at brække sig over. Fjern den lortestøtte og nedlæg kulturministeriet, så kan de sgu klare sig selv lige som os andre.
- word 2 da muthafuckin' street dær!
Troy McClure
23-10-02, 09:53
Ja, det sjove er jo at Den Danske Stat får deres penge igen i form af importkroner der vælter tilbage på dansk film (de sidste 2 år har det været en overskudsforretning for den danske stat at give penge til filmindustrien).
Det kan man ikke ligefrem sige om de penge man kaster i nakken på talentløse kunstnere og spillesteder. Så luk røven og åbn grænserne!
Troy McClure
23-10-02, 10:01
Og iøvrigt var det IKKE 372 millioner kroner! Det var nærmere 165 millioner kroner...
Du kan selv lukke røven. I mine øjne er det ikke statens opgave at støtte den slags, da det lige præcis er det der er med til at sørge for det meget høje skattetryk vi har hér i DK. Fuck den socialdemokratiske kulturpolitik, der fungerer som en sovepude for så mange. Man kan kun håbe at regeringen vil holde op med at prøve at lefle for DF's og soc. dem's vælgere og endelig begynde at føre en nogenlunde liberal politik istedet for at prøve at fuldføre de mål som den socialdemokratiske regering satte sig i sin tid.
Det argument med at det kan betale sig, er typisk socialdemokratisk og aniti-liberalistisk argument, og i sidste ende er det os alle der betaler for det. Jeg siger sæt istedet skatterne ned, så kan det være at de filmspassere selv kan tjene deres penge, istedet for at jeg skal betale for det. Vi andre får sgudda ikke en krone i støtte til de kulturprojekter vi går og ahr gang i, så hvorfor i al verden skal de (for det meste iøvrigt rimeligt talentløse) filmskabere vi har, have den slags støtte?
Aarh..det gjorde godt
165? nej, nej..jeg har lige tjekket på Kulturministeriets hjemmeside. Den er god nok.
soulbroren
23-10-02, 10:04
Det var Zentropa der kun fik 165 mill :wink:
Troy McClure
23-10-02, 10:05
Skulle vi så ikke bare starte med at lukke alle statsstøttede spillersteder og lade Jomfru Ane Gade være vores nye musikalske hovedorgan...
Det du skriver er en typisk bondemandsliberal holdning...
"Enhver Mand er Sin Egen Lykkes Smed" my fucking ass!
det gjorde egentligt også ret godt... heil du bare videre til billedet af Anders Fogh & Anders Møller...
soulbroren
23-10-02, 10:08
Luk hele lortet der! Daniel passer iøvrigt godt sammen med 2xAnders - en homo og en lurer! Daniel er vidst begge dele!
Troy McClure
23-10-02, 10:10
Hvis man så tager den modsatte grøft og tager en film som "Charlie's Angels", så har du en film som er fattig på historie og godt skuespil og endda har store problemer med at underholde selv det mest ukritiske teen-publikum, der er blevet hjernevasket af 3 mdr.'s intens sanse-bombardement fra MTV (i form af making of, specials, konkurrencer og musikvideoen). Filmen havde premiere samme dato som "Italiensk For Begyndere", der havde alle odds mod sig. Det var "endnu" en dogmefilm med stærkt begrænset marketingsbudget og håndholdt kamera. Men der ville publikum trods alt ikke bedrages. Jeg skal sige med det samme at jeg har et meget godt forhold til "Italiensk...". Det er absolut en af de bedre dogmefilm. Og det var bare rart at få bio-listen uge efter uge og konstatere at folk valgte dansk film frem for metervarer fra USA (som kan være godt nok, men sgu' ikke er det i "Charlie's..." tilfælde!).
Lewis, så har man bare været god til at promote filmen, for lanceringbudgettet var på et minimum, ca. 750.000 kr. (lidt under).
Nordisk Film brugte nogenlunde det dobbelte på CA og samtidig fik de gratis reklame via MTV.
Det der skete var at den danske presse begyndte at skrive en del om IFB og ikke gad at bruge deres journalistiske evner på CA.
IFB fik inden premieren et langt mindre dækning end CA. Det er noget som du kan ringe til Sandrew Metronome og spørge dem om...
Men EFTER premieren fik de hvad der skulle til...
Og iøvrigt var der faktisk igså en meget stor del unge der så IFB. Der var der var trods over 818.000, så det har ikke kun været "modne" der så den film, trods alt.
Nu havde "Italiensk For Begyndere" ca. 3 gange så meget pressedækning end CA - Og selvom der ikke ligefrem var 3 måneders intens "sanse-bombardement" - Så var den da fuldstændigt umuligt at komme udenom - Og "Charlies Angels" var rettet imod et ungt publikum, mens IFB var en film til Hr. & Fru Danmark. Og blev lanceret ligeså. Dårligt eksempel, men jeg forstår hvad du mener i store træk.
Øh..jeg er ikke tilhænger af den borgerlige regering, da de fører anti-liberalistisk politik. Så det må være nogle andres opgave at heile i den retning. De forsætter jo bare dér hvor soc. dem. slap som de pamper-svin de er.
Jeg mener faktisk også at statstøtten skal fjernes fra spillestederne. Istedet burde man liberalisere udskænkningslovene, lempe på støjreglerne i visse byområder, og i det hele taget gøre det mere rentabelt og nemt at drive et spillested eller en klub, istedet for som det er nu, hvor man nærmest fører krig mod alle dem der ikke er statsstøttede. Du kan se det i andre lande, der har et livligt klub og musikmiljø, netop fordi de ikke har de samme stramme regler at leve op til som i DK.
Men OK, lad os bare holde fast i et strengt bureaukratisk system der kvæler alt personligt initiativ, hvor det er en umulighed at lave noget uden statsstøtte..Så kan du jo betale dine 50% i skat med et smil på læben.
Troy McClure
23-10-02, 10:13
Det gør jeg sådan set allerede... mig bekendt er det skattetryk ikke kommet under en soc.demokratisk regering? Men jeg er jo også den dumme!
Troy McClure
23-10-02, 10:16
Nå, men jeg har ikke lyst til at diskutere videre herinde (har ikke tid... jeg skal desværre arbejde lidt).
Jeg har sikkert allerede givet min holdning til film & politik til kende, så hvis nogen vil debattere yderligere, så skriv eller ring gerne.
Det er godt du selv kan se at du er dum!
Eftersom INGEN regering i dette socialdemokratiske land har ført liberal poltik, så har det meget med socialdemokratisk politik at gøre, da man desværre er nød til at fortsætte den tåbelige politik som soc. dem. står for når man kommer i regering. Men nu snakker jeg jo ikke partipolitik hér, da jeg hader partierne alle som en, men mere en måde hvorpå man kunne forestille sig at man kunne komme ud af den spiral der hedder højere skatter, mere støtte, osv. Og der kunne det være en idé at cutte lortet og sætte skatterne ned, og så ellers lade poltikerne tage sig af sygehusvæsen, politi og den slags relevante ting, og så kunne de ellers holde kæft og lade os andre i fred når det kom til ting som kultur, forretninger og den slags som ikke rager dem.
Der findes ingen poltikere i folketinget der repræsenterer den holdning jeg har, så lad venligst være med at kæde mig sammen med dem.
Lars Gregers
23-10-02, 10:28
Nu er det vist heller ikke helt fair at sammenligne filmstøtte og statsstøttede spillesteder. Enig i at man skulle lempe regler og fjerne støtten.
Men filmstøtten er der brug for hvis man skal have flere interessante film at byde på. Specielt i startfasen hvor manuskriptet skal skrives. At det så er gået hen og blevet en støtte til film man er sikre på går hjem er en anden sag.
Hvorfor laver de så ikke nogen interessante film?
Lars Gregers
23-10-02, 10:34
fordi det er nogle fuckhoveder der styrer det. Se bare på Jolly Rogers.
- Det er sgu svært i dk at få investorer til at betale en manuskriptforfatter.
Jo jo, det er klart. Det er et lille marked herhjemme og alt det dér. Men jeg siger bare, i mine øjne er det altså ret ringe film der blir produceret herhjemme for det meste, og det er MED filmsstøtte. Så hvorfor ikke bare lade dem klare sig selv, som de jo burde kunne hvis de overhovedet skulle have en eksistensberettigelse?
christian christian
23-10-02, 10:47
RAHHSGUUUHH RANT RANT RANT RANT RANT RANT RANT!!!
ah fuck, hvem var det, der fik startet ham? 8)
Daniel, du vil have en liberalistisk kulturpolitik, fordi det eneste kultur, du interesserer dig for, er populærkultur. Men populærkultur ville stort set osse være det eneste, der ville overleve i DK under en liberalistisk kulturpolitik. I Danmark findes der slet ikke den samme mængde private, risikovillige og smal-kulturinteresserede penge som i f.eks. England og USA.
Du må bare acceptere, at der åbenbart ER en masse mennesker i Dk, der gerne vil bevare finkultur. EDIT: ...og som gerne vil betale for det over skatten...
aha, så det er populærkultur at udgive plader som 1000 mennesker køber..ok vildt nok.
Jeg er sikker på at hvis vi ikke havde de skatte og afgiftsproblemer vi har her i landet, så ville det være nemmere at få tingene til at løbe rundt, tror du ikke? Derfor kan man ikke lige komme over det med skatten, eftersom det er en stor hæmsko.
Folk vil gerne betale for alt muligt lort over skatten, fint nok, men så må de også bare se hvordan DKs økonomi vil blive dårligere og dårligere og dårligere i de næste år. Jeg er nødt til at acceptere det ja, men derfor er det stadig noget pis at det er sådan. Bare fordi jeg ik ka ændre det alene, betyder det vel ikke at jeg bare skal sige at det hele er fint, når det er totalt ødelæggende for dansk kulturliv?
soulbroren
23-10-02, 10:58
Daniel - jeg tror at du ville passe rigtig godt ind i fremskridtspartiet.
Nej, de er for det første tosser, for det andet er de nationalister. Du fatter ikke at jeg nærmere er libertarianer, dvs. at jeg henter mine politiske idéer både fra det yderste venstre (anarkister som Emma Goldman f.eks.) og det yderste LIBERALE højre, herhjemme repræsenteret af folk som f.eks. Foreningen Libertas og andre der bygger på Adam Smiths tanker. Hvis du skal følge med i den slags, bliver du nok nødt til at sætte dig udover højre/venstre tankegangen. Det eneste der er vigtigt for mig er friheden til at gøre som jeg vil, og den tankegang finder du ikke hos de traditionelle partier eller fløje. Derfor vil du se at jeg deler visse idéer med nogen fra den ene fløj, og andre idéer med nogen fra den anden fløj.
christian christian
23-10-02, 11:05
Hvem siger, at du ville have flere penge, hvis skatterne var lavere?
Hvis vi ikke havde de høje skatter og afgifter, vi har her i landet, ville vi heller ikke have de høje lønninger - og antallet af kroner og øre, vi stod tilbage med efter skat, sygesikring etc. etc. etc., ville være ca. det sammen, som vi har i dag.
Faktisk er det samlede skattetryk i Danmark ikke højere end Tyskland, hvis man medregner alle de ting, som man betaler for i Tyskland, men får gratis i Danmark (netop sygesikring og den slags).
I virkeligheden er du bare et eksempel på en kultur-projektmager, der altid skal finde noget at whine over, fordi der ikke spons/kulturstøtte/profit nok i det, du laver. Havde det ikke været skattens skyld havde det vel været vejret :D
Lars Gregers
23-10-02, 11:08
det er også et lortevejr idag.
soulbroren
23-10-02, 11:08
...fatter det godt Daniel, og er på mange punkter tilbøjelig til at være enig... Men dine tanker på skatteområdet er Glistrupske - om du vil det eller ej!
Luk dog røven din nar. Iøvrigt er det altså en del billigere at leve i Tyskland min ven, så dine argumenter falder lidt fra hinanden. Nu er Tyskland ikke just liberalistisk utopia vel? Tænk lige over at de ikke har haft en eneste liberal tanke siden Bismarck tog over, og idag er det land der repræsenterer den ikke-marxistiske anti-liberalisme stærkest i Europa. MEN DET ER STADIG BILLIGERE AT LEVE DER!
soulbror -> som sagt, der vil være sammenfald med mange forskellige på diverse punkter i min måde at tænke på. Men derfor er der alligevel langt dertil...
Nej, de er for det første tosser, for det andet er de nationalister. Du fatter ikke at jeg nærmere er libertarianer, dvs. at jeg henter mine politiske idéer både fra det yderste venstre (anarkister som Emma Goldman f.eks.) og det yderste LIBERALE højre, herhjemme repræsenteret af folk som f.eks. Foreningen Libertas og andre der bygger på Adam Smiths tanker. Hvis du skal følge med i den slags, bliver du nok nødt til at sætte dig udover højre/venstre tankegangen. Det eneste der er vigtigt for mig er friheden til at gøre som jeg vil, og den tankegang finder du ikke hos de traditionelle partier eller fløje. Derfor vil du se at jeg deler visse idéer med nogen fra den ene fløj, og andre idéer med nogen fra den anden fløj.
Pas nu på Daniel. Folk bliver fjendtlige herinde hvis de ikke kan putte dig i en eller anden bås... :)
Troy McClure
23-10-02, 11:24
Det var Zentropa der kun fik 165 mill :wink:
Det er helt rigtigt... vi sidder herude på sådan en lille pyramide af guld-dubloner og pamperpenge... jeg undskylder mange gange og glæder mig over at kunne korreks'et af Soulbroren... :wink:
Forvirret? tag testen og find ud af hvad DU er!
http://www.turnleft.com/libtest.html
Den dér quiz er vist lidt for tokammer-system orienteret. Prøv denne her istedet:
http://www.self-gov.org/wspq.html
Score: Libertarian
Libertarians are self-governors in both personal and economic matters. They believe government's only purpose is to protect people from coercion and violence. They value individual responsibility, and tolerate economic and social diversity.
Lyder sgu ok..
Og som god grønt segment radikal er jeg selvfølgelig venstre liberal - eller social liberal som det vist hedder herhjemme
Left-Liberals prefer self-government in personal matters and central decision-making on economics. They want government to serve the disadvantaged in the name of fairness. Leftists tolerate social diversity, but work for economic equality.
enig med Daniel og Steff i hvad staten IKKE skal gøre og uenig i hvad den SKAL gøre.
Lewis, så har man bare været god til at promote filmen, for lanceringbudgettet var på et minimum, ca. 750.000 kr. (lidt under).
Nordisk Film brugte nogenlunde det dobbelte på CA og samtidig fik de gratis reklame via MTV.
Det der skete var at den danske presse begyndte at skrive en del om IFB og ikke gad at bruge deres journalistiske evner på CA.
IFB fik inden premieren et langt mindre dækning end CA. Det er noget som du kan ringe til Sandrew Metronome og spørge dem om...
Men EFTER premieren fik de hvad der skulle til...
Og iøvrigt var der faktisk igså en meget stor del unge der så IFB. Der var der var trods over 818.000, så det har ikke kun været "modne" der så den film, trods alt.
Jeg snakker jo ikke om hvem der SÅ den i sidste ende, men påpegede at det var et dårligt eksempel at sammenligne to film med så forskellige MÅLGRUPPER. Alene det at du tror at MTV har indflydelse på noget som helst andet end en speciel målgruppe (Der er jo kun ca. 30.000 15-34 årige om dagen i DK der ser MTVNordic), viser da hvor fejlslagent et argument det er. Grunden til at MTVNordic på den måde promoverer en Teen film som Charlies Angels viser da INDLYSENDE at de primært går efter den demografi.
IFB derimod, blev hypet langt ind i helvede i medierne herhjemme, ligesom med de fleste andre dogmefilm (med King Is Alive som en undtagelse, men den var måske også lidt for seriøs for danskerne), fordi at det er blevet supertrendy. Prøv lige at forklare mig hvorfor ellers at 800.000 DANSKERE kan lette røven og se sådan en film, mens hundredevis af andre film med samme kvaliteter bliver overset. Aviserne (udover anmelderne) skriver kun om ting der vil interessere deres læsere, deriblandt BT & EB, der har skrevet spalte op og spalte ned over filmen og de medvirkende. Så sig lige deres "jounalistiske evner" igen... :wink:
Ellers sagde jeg jo at jeg "godt kunne se hvad du mente", så du behøvede altså ikke at straffe dit keyboard i den forbindelse skipper.
christian christian
23-10-02, 13:02
Hæ Hæ - neoliberale projektmager :P - min pointe er, at det ikke har noget med skattetrykket at gøre, at kultur i Danmark lider så meget.
Det er derimod - som du selv osse OFTE har været inde på - den tankegang ved folk, som den offentlige støtte har fremkaldt, der har uheldige konsekvenser.
Men det synes jeg - i modsætning til dig - bare ikke er et argument i sig selv for at afskaffe støtten. Jeg mener: Jeg kender da en del mennesker, der har lavet nogle seje og fremme-i-skoene arrangementer, som ikke ville have været lige så fede, hvis de ikke osse havde sikret sig nogle kulturkroner.
Dem, der er fjolserne, er dem, der har fået ALT for meget i kulturstøtte. Og det kunne man sagtens skære ned i for min skyld - hvis man til gengæld gav støtten til mindre forkælede og mere visionære mennesker.
Hov, det var mig, der sagde det!
Problemet med velfærdsstatens kultur støtte og politik er at den stort set kun fremmer middelklassens værdier og syn på verden.
Lousianna/vega/ coph. jazz festival synes at være idealet for enhver kulturel succes
Men det var vel egentlig også meningen med velfærdsstaten: At gøre os allesammen til én stor veltilfreds middelklasse med kulturelle tilbud lagt i faste smagfulde rammer og formiddlet til os via Politikken
Troy McClure
23-10-02, 13:22
Lewis, Jeg tror godt jeg kunne komme med et langt svar og forklare hvorfor de 2 film hænger sammen, men da du har besluttet dig for hvad du synes, så lader vi den bare være der.
Vi er jo overordnet enige, og det kan godt være at min forklaring ikke lige var den mest velargumenterede.
Jeg orker ikke at skrive et langt indlæg mere.... beklager.. :wink:
christian christian
23-10-02, 13:28
Problemet med velfærdsstatens kultur støtte og politik er at den stort set kun fremmer middelklassens værdier og syn på verden.
Lousianna/vega/ coph. jazz festival synes at være idealet for enhver kulturel succes
Men det var vel egentlig også meningen med velfærdsstaten: At gøre os allesammen til én stor veltilfreds middelklasse med kulturelle tilbud lagt i faste smagfulde rammer og formiddlet til os via Politikken
Enig (jeg er jo også venstre-liberal, lige som Nikolai). Men fordi velfærdsstaten har haft irriterende bivirkninger, behøver man ikke nedlægge den, vel?
Troy McClure
23-10-02, 13:30
I øvrigt:
Troels, kan du ikke bare - sådan for sjov - sige noget RIGTIG GRIMT om danskernes film-smag? Jeg vil bare se, om du virkelig er i stand til at sige noget, der bare er en smule negativt om noget som helst.
Faldt du i hippiegryden som lille? http://smilies.uniquehardware.co.uk/contrib/fk/hearts.gif
Synes du - mere seriøst - ikke, at det er deprimerende at leve i et land, hvor en fjerdedel af de mest sete film er fuldkommen elendige folkekomedier uden nogen anden relevans end at minde folk om, hvordan det var "i de gode gamle dage"?
Jeg faldt på ingen måde i nogen hippie-gryder som barn. Beklager at jeg ikke har så mange kanter som flere af jer andre herinde, men sådan er jeg åbenbart. Der er ingen grund til at hidse sig unødigt op, hvis jeg kan slippe. Der er sikkert mange ting der kan gøre mig vred og negativ, men det er jo ikke ensbetydende med, at jeg skal sidde og lukke lort ud og give folk svinere bare fordi jeg ikke er enig eller har ret....
Christian, problemet ved det du siger er at det er præcis det samme der foregår nu, du vil bare have nogen andre smagsdommere til at sidde og bestemme hvad der er fedt og hvad der ikke er fedt. Og det har da i særdeleshed noget med skattetryk at gøre når vi snakker rockmusik, klub arr. og sådan noget. For alkohol er en vigtig faktor i disse arr. og det nytter ikke noget at det er så dyrt at drikke her. Hvis man kunne fjerne eller nedsætte afgiften på alkohol, ville der allerede dér være grobund for et rigere café/kultur/koncert/klub/rave-liv, som vi ser det andre steder. Men ellers er jeg enig med dig i at tankegangen som kulturstøtten har medført er dybt skadelig. Folk vil ikke betale hvad det koster at komme ind til et arrangement, fordi de er vænnet til at minimum halvdelen af deres billet er betalt af det offentlige. Fuck kuturstøtten, frem med et private initiativ.
Christian, nej nej, man behøver overhovedet ikke at nedlægge den, bare fordi den igen og igen griber ind i vores grundlæggende rettigheder, blander sig i alt, kvæler alt initiativ, stjæler alle vores penge ( se f.eks. http://www.ft.dk/Samling/20012/lovforslag_fremsaettelse/L35.htm eller http://www.information.dk/Fremvisning/Webavis/AviArtVisFrames.dna?pVisID=324 43688854108993&pArtNo=135599 for nogle af de seneste overgreb) og iøvrigt virker som en sovepude for det personlige ansvar. Christian, du er ikke venstre-liberal, du er socialdemokrat. Se det i øjnene.