PDA

Se fuld version : Bedst anvendelse af lydkortet

dj filow
24-10-05, 12:16
Jeg har lidt et dillemma. Tror måske det var fryden der var inde på det, for noget måneder tilbage. Det her med at lydkortet godt kan virke lidt overflødigt. Jeg mener, man får jo langt mere cpu power (jeg gør ihvertfald på min mac) når man ikke bruger lydkortet. Jeg har et terratec phase 24 iøvrigt.
Hvad er det præcist fordelen ved lydkortet er? - når man er ude og spille gigs, så er lydens overall kvalitet bedre? - og derudover*?

Help.

^¨¨simon

the man
24-10-05, 12:42
Jeg har lidt et dillemma. Tror måske det var fryden der var inde på det, for noget måneder tilbage. Det her med at lydkortet godt kan virke lidt overflødigt. Jeg mener, man får jo langt mere cpu power (jeg gør ihvertfald på min mac) når man ikke bruger lydkortet. Jeg har et terratec phase 24 iøvrigt.
Hvad er det præcist fordelen ved lydkortet er? - når man er ude og spille gigs, så er lydens overall kvalitet bedre? - og derudover*?

Help.

^¨¨simon

Nu hvor du så mange spørgsmål omkring lydkort og dens virke, så finder du måske en masse svar her: http://www.itsvar.dk/doctor/forum.aspx?id=11

MEGET KORT: Skal du blot afspille lyd, er et ganske almindeligt kort helt fint..

Skal du optage lyd, gør du klogt i at bruge lidt flere penge....!!

DJ Hjort
10-11-05, 11:59
tjaaa du kan jo ikke få noget lyd overhovedet hvis du intet lydkort har...

Det giver selvfølgelig en klart bedre lyd når du skal optage, med et bedre kort end de indbyggede (Apple's er faktisk ikke helt ringe alligevel), men jeg vil nu også sige at til afspilning gavner et bedre lydkort.

Både hvis du høre musik kan du høre en forskel, men skal du mixe synes jeg helt klart at det er et must at have et kvalitets lydkort specielt hvis hvis man har nogle analoge lyde som man selv har indspillet...

Man kommer langt med f.eks Audiophile 24/96 til kun 700,-....

Tom Collins
10-11-05, 15:02
Ok jeg sidder her og kigger i min Activity Monitor og jeg kan altså ikke se at min firewire 410 bruger noget specielt mere cpu ! #-o

Spiller jeg ud gennem alle 8 kanaler vil den selvfølgelig bruge lidt mere, men det er ikke tilfældet !

dj filow
10-11-05, 17:20
Ok jeg sidder her og kigger i min Activity Monitor og jeg kan altså ikke se at min firewire 410 bruger noget specielt mere cpu ! #-o

Spiller jeg ud gennem alle 8 kanaler vil den selvfølgelig bruge lidt mere, men det er ikke tilfældet !

Det fatter jeg ikke. Mit live kører betydeligt mere "tungt",cpu-meteret ryger hurtigere i vejret, når jeg sætter det til at køre over lydkortet.
Weird.

Tom Collins
10-11-05, 18:50

Det fatter jeg ikke. Mit live kører betydeligt mere "tungt",cpu-meteret ryger hurtigere i vejret, når jeg sætter det til at køre over lydkortet.
Weird.

Ok men så er det da klart at du skal bruge dit lydkort når du optager ind i computeren, men når du bare kører monitor så kører du på det indbyggede. Det kan osse være at det mærke der er meget processor tungt og det er det der skiller billige kort fra de dyre. Jeg kender iøvrigt slet ikke det kort der. Er det billigt eller dyrt ?!

jack Rock
10-11-05, 19:46
Simon, hvad står din sample-buffer på?

dj filow
10-11-05, 19:53

Shit jack, - du har ret. . . Er på arbejde lige nu. . .Men den er vist meget høj. . . .
Tror måske, problemet er noget med det ja.
-> vender lige tilbage, når jeg har været hjemme og tjekke.

jack Rock
10-11-05, 20:09

Shit jack, - du har ret. . . Er på arbejde lige nu. . .Men den er vist meget høj. . . .

Hvis den er høj, vil den belaste din processor mindre. Hvis den står lavt (typisk under 256 samples) vil det kunne mærkes som en belastning på processoren.
Men de fleste eksterne lydkort belaster altså cpu'en i større eller mindre grad. Det er normalt.

Finn Snor
10-11-05, 20:51
Jeg har et lækkert firewire lydkort jeg ikke bruger til en skid uanset om jeg optager eller afspiller.
Det interne i min powerbook er rigeligt for mig.

Tom Collins
10-11-05, 21:26
Jeg har et lækkert firewire lydkort jeg ikke bruger til en skid uanset om jeg optager eller afspiller.

Ja det ka' jo være ligemeget, det lyder alligevel af lort, hahahaha.

:P :mrgreen:

jack Rock
10-11-05, 21:50

Samme her - bortset fra, at jeg ikke har et lækkert firewire-lydkort...

dj filow
10-11-05, 22:11

Hvis den er høj, vil den belaste din processor mindre. Hvis den står lavt (typisk under 256 samples) vil det kunne mærkes som en belastning på processoren.
Men de fleste eksterne lydkort belaster altså cpu'en i større eller mindre grad. Det er normalt.

Den er på ca. 1600 - så den er ret høj.