Se fuld version : Nyt track - While Waiting For Evolution - nu også som mp3 ;)
Efter at have lyttet en del til musik fra Thinner (netlabel) blev jeg inspireret til at lave noget i den stil. Dette track blev resultatet. Jeg har fået ret god respons på det, men ikke fra personer med fingeren på mixerpulten. Jeg vil egentlig godt høre hvad I mener om det...
Og for dem der ikke kender Thinner kan stilen vel beskrives som dyb dub'et minimalistisk house.
Tracket kan hentes her: http://www.vibrants.dk/downloads/metal_-_while_waiting_for_evolution_-_pt1.ogg
Eller hvis man foretrækker mp3 formatet - her: http://www.vibrants.dk/downloads/metal_-_while_waiting_for_evolution_-_pt1.mp3
Patrick Bateman
24-08-05, 08:51
.ogg ??
hvorfor ikke smide det op i et mere normalt fomat?
OggVorbis bevarer kvaliteten bedre end mp3 (mere skånsom komprimering) - og de fleste mp3 afspillere kan klare ogg-formatet.. eks. winamp. http://www.vorbis.com/ - Men jeg skal da overveje at smide en mp3-version op.
Ja hvorfor ikke. Og hvorfor ikke flytte det over i mixes og demos. [-X
Så så man lige landbetjenten.
Patrick Bateman
24-08-05, 09:18
well, itunes, realplayer og wmp ville ikke afspille den.
så min konklusion er at det er noget lort... jeg kan jo ikke lytte til det..
Sorry - jeg havde ikke lige set at der var en special tråd til demotracks.
Winamp 5 afspiller ogg. Jeg har ikke fået klager over at man ikke kunne afspille mine tracks før, men det er hermed taget til efterretning. Jeg får smidt en mp3-version op asap. No sweat.
Det er sgu et meget fedt track. Lidt for stenet til min smag, men ellers er det meget cool.
Hey vertigo, tak for det! Stenet, heh, det er jo også lidt eksperimenterende :)
det er jo også lidt eksperimenterende :)
Ok. jeg synes ellers det var rimelig ligetil. Men lyden er godt nok crisp. :D
korrektion - eksperimenterende for mig ;)
Efter at have lyttet en del til musik fra Thinner (netlabel) blev jeg inspireret til at lave noget i den stil. Dette track blev resultatet. Jeg har fået ret god respons på det, men ikke fra personer med fingeren på mixerpulten. Jeg vil egentlig godt høre hvad I mener om det...
Og for dem der ikke kender Thinner kan stilen vel beskrives som dyb dub'et minimalistisk house.
Tracket kan hentes her: http://www.vibrants.dk/downloads/metal_-_while_waiting_for_evolution_-_pt1.ogg
Eller hvis man foretrækker mp3 formatet - her: http://www.vibrants.dk/downloads/metal_-_while_waiting_for_evolution_-_pt1.mp3
tja, man kan ihvertfald ikke danse til det. - men man kan nok ryge noget 5 år gammelt, halvslapt pot til det.
Patrick Bateman
24-08-05, 18:34
Det er okay, men ja.. okay..
Ogg er da det vildeste format, brug dog Winamp og tag dig sammen :^o
Patrick Bateman
24-08-05, 21:24
rolig nu bassemand... ;)
.ogg off
godt track mikkel...!!
heh, dda,
Jeg er altså ikke Mikkel, men tak for komplimenten.. Jeg er opmærksom på at der er noget navnekonflikt, men jeg har brugt Metal som handle siden 1988 på Commodore 64'eren derefter på Amiga'en og siden på PC'en siden 1992, og så er det ikke sådan bare lige at kalde sig noget andet. Men grundlæggende er der vel også en forskel på at kalde sig Mikkel Metal og så bare Metal.. who knows..
my mistake.. forvirrende ..! men stadig et fedt track ! (og det er da en god håndfuld klappesalver jeg giver der ved at forveksle dig med mikkel metal !)
kh_
dda
Tom Collins
25-08-05, 14:45
Ogg stinker... Og jo min Mac kan afspille det. det stinker bare stadig, for når man tager et kig på CPU usage under .ogg afspilning så bruger det bare så meget mere på at afspille en ogg end mp3. Desuden så har jeg osse prøvet det på PC så lad være med at give mig noget mac er noget crap pis.
Lars Krimi
25-08-05, 21:42
.ogger gokker
ja, jeg er idiot
Ved ikke hvor meget bedre det lyder, men det gode ved .ogg formatet er at det er et åbent format. Dvs. det gratis at bruge hvor imod mp3 f.eks. er patenteret og man, så vidt jeg ved, skal betale royalties for at bruge det...i hvert fald hvis man har tænkt sig at sælge ting i mp3 format.
ok track forresten.
Lars Krimi
25-08-05, 23:36
Det skal jeg lige forstå rigtigt... for så vidt jeg kan forstå, så skal man betale uanset hvad, hvis man vil sælge sin musik over nettet..? Det binder sig vel ikke til komprimeringsformatet?
Det skal jeg lige forstå rigtigt... for så vidt jeg kan forstå, så skal man betale uanset hvad, hvis man vil sælge sin musik over nettet..? Det binder sig vel ikke til komprimeringsformatet?
Altså hvis man sælger sine ting over nettet skal man sikkert også betale andre ting...men sagen er at dem der har opfundet mp3 formatet har et patent på formatet, og derfor skal man betale for at bruge det. Jeg ved det ikke helt præcis, jeg tror det er noget med at man godt må bruge formatet gratis til ikke-komercielle formål, men at man ellers skal have en licens af en art.
Lars Krimi
26-08-05, 21:16
Okay....
Har ikke lige haft tid til at kigge på det, men fandt følgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mp3#Licensing_and_patent_issue s
In September 1998, the Fraunhofer Institute sent a letter to several developers of MP3 software stating that a license was required to "distribute and/or sell decoders and/or encoders". The letter claimed that unlicensed products "infringe the patent rights of Fraunhofer and THOMSON. To make, sell and/or distribute products using the [MPEG Layer-3] standard and thus our patents, you need to obtain a license under these patents from us."
Ogg stinker... Og jo min Mac kan afspille det. det stinker bare stadig, for når man tager et kig på CPU usage under .ogg afspilning så bruger det bare så meget mere på at afspille en ogg end mp3. Desuden så har jeg osse prøvet det på PC så lad være med at give mig noget mac er noget crap pis.
Jeg er glad for at få tingene sat på plads. Fordi noget så fantastisk som iTunes, wmp og realplayer ikke kan spille det, må det være dårligt. Jo tak, for det er jo den software som alle bruger eller bør bruge.
Meget sjovt at ogg skulle være dårligere end mp3 fordi det bruger flere ressourcer? Hvad med noget som "lydkvalitet", er det underordnet? Udover det blev der også nævnt noget om "åbent format" fra en anden, hvilket jeg jo også ville mene var en god ting.
Men selvfølgeligt, hvis vi alle bare fremover bruger wmp formatet, helst i 64kbit kvalitet for at spare på pladsen nu vi er i gang, så vil det jo være det letteste, medmindre man bruger noget andet end Windows eller f.eks. har en iPod.
Når det er sagt, så er mp3 nok det bedste til distribuering i de fleste tilfælde, da alt inkl. min toaster kan afspille formatet.
Et format som AAC er også glimrende, når man ikke bruger DRM a la det Apple smider oveni numrene på iTunes. Nå ja, og det er nemt at spille på en iPod.
FLAC er det bedste til lagring af cd'er hvis man har pladsen - her snakker vi om en ægte kopi, og ikke noget med tabsmæssig komprimering.
Hvis du vil lagre din cd-samling med tabsmæssig kompression med henblik på at afspille det hjemme, så er Ogg Vorbis et glimrende format, der giver bedre lydkvalitet i forhold til størrelse i forhold til andre formater (husk at læse tests der bruger version >= v1.0). I det mindste er det det jeg har læst tidligere.
Wmp formatet er ca. det absolut ringeste der findes, så hvis du for alt i verden undgår at bruge eller promovere brugen af dette, så gør du resten af verden en tjeneste (ok, måske bare mig, men lidt tæller også).
Kort opsummeret: mange lydformater har deres eksistensberettigelse, da kravene til gemt lyd varierer. Godt nok ville det være rart med et enkelt format der kunne alt, men nu vi er i gang, ville jeg også gerne have flere penge mellem hænderne og ben der aldrig blev trætte på et dansegulv :D
Advarsel, jeg holder kælepingviner derhjemme, der godt kan li' æbler, mens de hader engelske vinduer.
[/rant off]
... og lad mig så komme tilbage til mit 90'er acid mix fra Tweak FM, så jeg kan vågne op denne herlige lørdag ;)
Om et format "lyder godt" har 1% med formatet at gøre og 99% med encoderen at gøre. Så format-diskussionen er ikke altid særligt relevant ift. lydkvalitet.
Derimod er den mega-relevant ift. kompatibilitet. Og som de fleste nævner, så er .ogg et meget dårligt valg, hvis man vil ud til masserne!