PDA

Se fuld version : Mac-attack?

molde1
18-09-04, 16:28
Hey,

Har lige fået krejlet mig til en god pris på en powerbook, men eftersom jeg aldrig har haft mac før, vil jeg super gerne høre om nogen har erfaringer med skidtet (og det har i jo!)

Jeg tror det ender med 12" udgaven, meeeeeeeeen man kunne jo også opgradere lidt :D

dj filow
18-09-04, 16:49
hej hej, overvejer selv at købe en mac, - en ibook 12 inch. G4, den mindste bærbar men overkommelig pengemæssigt.
hovedsagelig en mac pga. de sublime musikmuligheder der ligger i sådan en.
Den koster ca. 10000 gennem apple.dk.
Hvad skal du af med for din???

Jesper Fryd
18-09-04, 16:50
Jeg forstår ikke spørgsmålet....

molde1
18-09-04, 16:56
Jeg har en gammel kollega der er chef i Office Line, så han har fundet en demo model som jeg kan købe for omkring 8000 ,- det er et ret godt tilbud!

Jeg er bare nysgerrig overfor hvor godt det spiller i forhold til kompabilitet med PC (word osv) og i det hele taget hvordan maskinerne kører. Min Dell 2,8 ghz P4 lyder jo umiddelbart hurtigere end en Mac 1,2 ghz, men det forlyder at det skulle være nogenlunde tilsvarende alligevel

edit: Hov iøvrigt så tag (om ikke andet) ind i Office Line og sig at du er studerende, så er der vist mellem 500-1000 kr rabat at hente!

Jesper Fryd
18-09-04, 17:01
Jeg har en gammel kollega der er chef i Office Line, så han har fundet en demo model som jeg kan købe for omkring 8000 ,- det er et ret godt tilbud!

Jeg er bare nysgerrig overfor hvor godt det spiller i forhold til kompabilitet med PC (word osv) og i det hele taget hvordan maskinerne kører. Min Dell 2,8 ghz P4 lyder jo umiddelbart hurtigere end en Mac 1,2 ghz, men det forlyder at det skulle være nogenlunde tilsvarende alligevel

Prisen lyder OK.
Office 2004 til Mac tæver Windows-versionen og er 100% kompatibel.
Om den er hurtigere end din Dell, kan jeg ikke sige. Men Mac'er i den klasse er generelt et behageligt bekendtskab.
(Og hvis du kun skal bruge den til Word, er der vist ingen bekymringer...) :P

molde1
18-09-04, 17:02
Word og så trådløst netværk, thats it! så lyder det fremragende... :D

Patrick Bateman
18-09-04, 17:04

Hvis du ikke skal bruge den til andet, så kunne en meget billig og lidt ældre bærbar pc til 2-3 kilo sgu nok klare det.....

molde1
18-09-04, 17:06
Jeg har jo Dell sagen nu, den vejer bare af helvedes til - så 2,1 kg er lidt mere tiltalende...

Jesper Fryd
18-09-04, 17:07

Så vil jeg nok anbefale dig at spare en hel del penge og købe en iBook.
PowerBooken er lækker, men man betaler kun for nogen mHz, nogen inputs, et mere prof grafikkort og en lyd-indgang....

dexta
18-09-04, 17:08
Du kan opgrade til SuperDrive (CD-R/DVD-R), Airport Extreme, Mini-DVI/S-Video Kabel (kun fra 1Ghz og opefter, 867Mhz har VGA/S-Video), mere RAM og større HD i en PowerBook. Bluetooth er indebygget.

Det er 256MB RAM på boardet + ledig 1 RAM plads.

HD kan du få i op til 80GB 7200 o/min. 100 GB er lige om hjørnet....

That's it...

Så det hele kommer an på hvor hurtig G4 proc. er & den brugt pris du skal betale for den....

Jeg ville anbefale en 12" PowerBook, minimum 1ghz G4, minimum 60GB HD, minimum 768Mb Ram, Airport Extreme, Combo Drive.

Det er ikke så sindsygt og IKKE ha en SuperDrive CD-R/DVD-R brænder indebygget. Et helt alm. Combo Drive CD-R/DVD holder fint men det kommer jo an på hvad du skal bruge den til...

En iBook kunne også være et meget godt alternativ..med samme specs..men billigere!

Check Apple Store Education hvis du går i skole, der sparer du hurtigt nogle tusen men så er jo også dyret NYT.

http://store.apple.com/Catalog/dk/Images/routingpage.html

molde1
18-09-04, 17:11
PB: Når nu jeg kan få Powerbooken til den pris så er det vel helt klart bedst alligevel? Det er jo stadig 2000 ,- under mindste prisen for en ibook og så har den indbygget Airport fra starten, der ikke er standard i ibook

Jesper Fryd
18-09-04, 17:16
PB: Når nu jeg kan få Powerbooken til den pris så er det vel helt klart bedst alligevel? Det er jo stadig 2000 ,- under mindste prisen for en ibook og så har den indbygget Airport fra starten, der ikke er standard i ibook

men hvis det er en 1,2 gHz, er det jo en gammel model.
og hvis din makker så fucking sej, så kan han vel klare en iBook til 5000 ? :mrgreen:

stefan
18-09-04, 17:26
Hvis man vælger at opgradere harddisken direkte fra apple til 80 gb versionen i sin powerbook, kommer man nu kun op på 5400 rpm, og ikke 7200. Fra tredjepart kan man få 7200 rpm diske, men jeg har kun set dem i op til 60 (eller 75? noget i den stil) gb

Og hvis den powerbook du har fået tilbudt er standardkonfigurationen, og den har indbygget wifi, så er det jo den nye udgave med 1.33 ghz, og så skal du da selvfølgelig købe den - med mindre du kan få en endnu billigere iBook, som Jesper siger

Held og lykke med det

jesper...
18-09-04, 18:28
Jeg har jo Dell sagen nu, den vejer bare af helvedes til - så 2,1 kg er lidt mere tiltalende...

Ja... Jeg lader min avatar tale for mig...

dexta
18-09-04, 19:19
Hvis man vælger at opgradere harddisken direkte fra apple til 80 gb versionen i sin powerbook, kommer man nu kun op på 5400 rpm, og ikke 7200. Fra tredjepart kan man få 7200 rpm diske, men jeg har kun set dem i op til 60 (eller 75? noget i den stil) gb

Og hvis den powerbook du har fået tilbudt er standardkonfigurationen, og den har indbygget wifi, så er det jo den nye udgave med 1.33 ghz, og så skal du da selvfølgelig købe den - med mindre du kan få en endnu billigere iBook, som Jesper siger

Held og lykke med det

Du får tredjeparts diske på 80GB og 7200 o/min med 8 mb Buffer - no problem. De diske der sidder i Apple's maskiner er også tredjeparts diske uden Apple logo. Apple har holdt op med og lave diske for mange år siden.

Grunden til at de ligger på 4200 & 5400 er KUN et pris spørgsmål fra Apple's side.

Så køb den billigste HD på Apple Store og hiv den ud med det samme (gør det selv eller så koster det kun 300,- på et autoriseret Apple værksted) og opgrader.

Det er ingen grund til og IKKE opgradere sin interne HD (man får jo også penge i retur for den gamle der jo også passer til PC Notebook's).

Så nemt er det.

stefan
18-09-04, 19:56
Du får tredjeparts diske på 80GB og 7200 o/min med 8 mb Buffer - no problem. De diske der sidder i Apple's maskiner er også tredjeparts diske uden Apple logo. Apple har holdt op med og lave diske for mange år siden.

Grunden til at de ligger på 4200 & 5400 er KUN et pris spørgsmål fra Apple's side.

Så køb den billigste HD på Apple Store og hiv den ud med det samme (gør det selv eller så koster det kun 300,- på et autoriseret Apple værksted) og opgrader.

Det er ingen grund til og IKKE opgradere sin interne HD (man får jo også penge i retur for den gamle der jo også passer til PC Notebook's).

Så nemt er det.

Ved godt de ikke laver dem selv, mente bare at man bliver nødt til at KØBE harddisken fra en 3. part da de ikke sælger dem hos Apple, og så skifte den selv (hvorefter garantien vel frafalder) eller som du siger, få den skiftet på et værksted.

Helmuth Kool
18-09-04, 20:43
http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_TS079DK?OpenDocument

http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_TK11LDK?OpenDocument

Se dét er bærbart - ikke slæbbart!

Lasse_P
18-09-04, 20:47
Det kan ikke svare sig. Køb en ASUS.

www.asus.com

Lasse_P

Rasmus Es
18-09-04, 21:35
Iøvrigt molde, så skal du regne med at den kører mindst 4 timer på batteriet. Det er SÅ NICE.

Jeg havde en Dell før min 17" (som kører mindst 3 til trods for den KÆMPE SKÆRM) og efter 6 mdr var den nede på MAX 1 time.

Iøvrigt kan du afvikle og behandle både audio og video på din 12" med ram nok.

GO FOR IT.

8 kilo er ok i dk.

jesper...
18-09-04, 23:07
http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_TS079DK?OpenDocument

http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_TK11LDK?OpenDocument

Se dét er bærbart - ikke slæbbart!

You gottta be fucking kidding!

Det der er totalt lort! For det første ligner den noget der blev designet af lego for 9 år siden. Ok, ikke alle går op i design (for synes man den er pæn, KAN man ikke gå op i design), specs er helt til hundene og så er begge tilmed dyrere end en powerbook. What the fuck gives????

Helmuth Kool
18-09-04, 23:52
Specs er helt til hundene...Ved du hvad Centrino/Pentium M er? Ved du hvor hardcore det er, at banke så meget elektronik ind i en kasse der vejer 1 komma fucking 2 kilo? Ved du hvor hysterisk solid en IBM er? Ved du hvad klassisk, strengt, ultrakonservativt design er?

Tag en af de der "smarte" macs fra for et par år siden - fx den gamle i-book og hold den op imod en 5 år gammel IBM. Mac´en ligner IKEA-kataloget fra i forfjords. IBM´en er et jakkesæt - aldrig moderne, aldrig umoderne. Mac´en er modetøj: Super hot her & nu - SO yesterday om et par år.

Og så holder de IBMer til fuldstændigt vanvittigt mange tæsk. For et år siden prøvede jeg en af deres dengang nye T-serie af på min arbejdsplads. Testen bestod i, at åbne 2 stk op, lægge dem på gulvet og så vade rundt oven på dem med fuld vægt i et par solide sko. Dernæst små, brutale hop på stedet. Ingen konsekvenser overhovedet! Vis mig ét eneste andet fabrikat der kan det samme, som ikke skal bestilles via NASA.

Jeg ved godt den X-serie er dyr - også FOR dyr til almindelig brug. Men den er bare så fucking meget mere money end Powerbook og Sony Vaio.

jesper...
19-09-04, 00:33
Specs er helt til hundene...Ved du hvad Centrino/Pentium M er? Ved du hvor hardcore det er, at banke så meget elektronik ind i en kasse der vejer 1 komma fucking 2 kilo? Ved du hvor hysterisk solid en IBM er? Ved du hvad klassisk, strengt, ultrakonservativt design er?

Tag en af de der "smarte" macs fra for et par år siden - fx den gamle i-book og hold den op imod en 5 år gammel IBM. Mac´en ligner IKEA-kataloget fra i forfjords. IBM´en er et jakkesæt - aldrig moderne, aldrig umoderne. Mac´en er modetøj: Super hot her & nu - SO yesterday om et par år.

Og så holder de IBMer til fuldstændigt vanvittigt mange tæsk. For et år siden prøvede jeg en af deres dengang nye T-serie af på min arbejdsplads. Testen bestod i, at åbne 2 stk op, lægge dem på gulvet og så vade rundt oven på dem med fuld vægt i et par solide sko. Dernæst små, brutale hop på stedet. Ingen konsekvenser overhovedet! Vis mig ét eneste andet fabrikat der kan det samme, som ikke skal bestilles via NASA.

Jeg ved godt den X-serie er dyr - også FOR dyr til almindelig brug. Men den er bare så fucking meget mere money end Powerbook og Sony Vaio.

At diskutere design er måske dumt. Beauty is in the eye of the beholder... Men i mine øjne ligner den pis. Designet er hverken strengt eller klassisk. Ultrakonservativt kan vi dog blive enige om. Du tænker på den der clamshell iBook, ikke? Den var sgu også grim, agreed, men hvo intet vover... Man kan altid tage sort tøj på, så er man sikker på ikke at være helt ved siden af. Man kan altid tie stille i selvskab, så siger man ikke noget dumt. No guts no glorry. Iøvrigt er en ca 2 år gammel PowerBook en titanium model. Hvis jeg ikke tager meget fejl vandt den designpriser og sendte hele plastik-pc-industrien hjem med tårer i øjnene. Det man så kan undrer sig over i den forbindelse er, at de stadig ikke har kunne fremstille noget der bare, remotely, svarer til. Men nok om design.

Specs er pis, jeg gentager! Måske er processeren skarp nok bortset selvfølgelig fra, at man er tvunget til at benytte verdens vel nok mest crappy OS. Men jeg begriber ikke, at man sælger en laptop i 2004 med 16 MB Vram (eller læser jeg galt??) og 802.11b. 11 Mbs wifi holder ikke helt i disse dage hvor stort set alt er 802.11g.

Og så vil jeg lige sige, at hoppe rundt ovenpå computere på sin arbejdsplads, måske ikke var noget jeg ville blære mig med at gøre. Hahaha, come on, hvorfor fanden gjorde i det? Og faktisk vil jeg tro en powerbook kunne holde til det samme, men du får mig nok ikke til at hoppe på min 17" Jeeze...

Different people, different needs.

EDIT: F.eks kommer du aldrig til at se mig i et jakkesæt så sammenligningen virker ikke rigtig her. Desuden er tidsløst design på computere (selvom IBMs langt fra kan karakteriseres som sådan) totalt ligegyldt da man som regel smider lortet ud efter 2 år...

Helmuth Kool
19-09-04, 17:16
Well. Jeg synes også Macs titaniumsmaskiner har fint design. Og vist kan man ikke bruge de to IBM X modeller til seriøs videoredigering eller billedbehandling. Men hvis behovet hedder email/web/word o.lign., så er de simpelthen den mest transportable løsning. Det var såmænd det eneste jeg ville pointere.

Jeg ville aldrig selv købe en X model, men nu vil jeg også andet og mere med en bærbar end det ovennævnte. Men det der blev spurgt til i tråden var netop den slags lette opgaver. Og at have en bærbar der vejer det samme som en liter mælk, er sgu da rimeligt iorden.

Mht. testen på mit arbejde, så var det maskiner der skulle bruges on the road i tv-produktion og som ofte bliver trashet en del. Og så ville den IT-ansvarlige, som var en rar gut, også lige demonstrere hvad de egentlig kunne holde til. IBMs T-serie er jo bygget i titanium. Og ikke bare for at kunne føje materialet til salgsbrochuren, men for at lave en in-destructable machine. Det må man sige er lykkedes ret godt.

Desuden har IBM et LANGT bedre system til erstatning af musen end alle de andres elendige, trykfølsomme touchpads. DELL har formået at efterabe systemet til et 03-tal, men på originalen er det bare SWEET med den lille pind i midten!

Nå, men pyt nu med det. En PC-MAC diskussion er som regel ligeså frugtbar som min oldemor.

Køb du dig bare en MAC. Det er helt iorden. Især når du skal bruge den til opgaver, der alle varetages ligeså godt, eller bedre på en PC. Du har i hvert fald et helt GAYMAC forum i ryggen til at hjælpe med alle de problemer du måtte støde på undervejs.

dda
20-09-04, 08:19
edit: Hov iøvrigt så tag (om ikke andet) ind i Office Line og sig at du er studerende, så er der vist mellem 500-1000 kr rabat at hente!

- jeps det hedder studierabat (10%) ...hvad jeg lurede sidst jeg var i office line (sidste uge) var at man i øjeblikket får rabat hvis man er stud. og både køber en ipod + en ibook på en gang...

hvis nogle skulle være interesseret

molde1
20-09-04, 09:13
IBM virker sgu ikke for mig - sorry! Har en nørd ven der har prøvet at overtale mig, men pkt. 1 er den dyrere, 2. grimmere og 3. så kan den virkelig ikke give mig rejsning at se på (indrømmet; sygt hvis en mac kan det!)

Clone
20-09-04, 10:53
IBM virker sgu ikke for mig - sorry! Har en nørd ven der har prøvet at overtale mig, men pkt. 1 er den dyrere, 2. grimmere og 3. så kan den virkelig ikke give mig rejsning at se på (indrømmet; sygt hvis en mac kan det!)
Overhovedet ikke sygt, det er da helt normalt!!