Se fuld version : Antipiratgruppen i storoffensiv -
Fra JP Online:
Offentliggjort 26. november 2002 22:56
Chok over regning for musikfiler
Af PETER SCHOLLERT
Den 24-årige mekaniker Jørgen Rasmussen fra Trustrup ved Grenaa fik et chok, da han forleden fik brev fra Antipiratgruppen, der repræsenterer plade- og filmbranchen.
I brevet stod, at Jørgen Rasmussen i strid med loven om ophavsret havde 93 downloadede albums liggende på sin computer sammen med yderligere 107 såkaldte løse musikfiler.
I brevet blev Jørgen Rasmussen præsenteret for et erstatningskrav på 7700 kr. Han betalte straks.
»Jeg var chokeret og selvfølgelig træt af at skulle betale så mange penge. Men alternativet ville have været, at jeg var blevet trukket i retten med et krav om at skulle betale det dobbelte,« fortæller Jørgen Rasmussen.
Han lægger ikke skjul på, at det overraskede ham, at Antipiratgruppen i bestræbelserne på at finde frem til ham kunne optræde på nettet som - efter hans opfattelse - en slags hackere.
»Men det må jo være lovligt, når Antipiratgruppen i sidste ende har kunnet finde frem til mig med rettens accept,« konstaterer Jørgen Rasmussen.
Han begyndte for cirka et halvt år siden at downloade musik via en særlig fildelingstjeneste, direct connect.
Komplette albums
På den måde fik han fat i komplette albums med danske Zindy Laursen, Lene Siel, John Mogensen og udenlandske kunstnere som Celine Dion og Jennifer Love Hewitt samt opsamlingsalbum som "Now 1" og "Absolute Music". Derudover havde han også hentet ca. 20 film, bl.a. "Spiderman". Men filmtyveriet blev han i denne omgang ikke straffet for.
»Selv om jeg godt vidste, at det var ulovligt, gjorde jeg det alligevel. Først og fremmest fordi det var så nemt, men også fordi jeg ellers ikke ville have råd til at få fat i ny musik. Jeg mener, at 150-160 kr. for en ny CD er alt for meget. En pris på hundrede kroner ville være rimelig,« mener Jørgen Rasmussen.
Han vurderer, at 50 pct. af alle dem, som har en computer og har en bredbåndsforbindelse, ulovligt har downloadet en film, musik eller spil.
»Det venter jo bare på at blive hentet. Og selv om jeg lige nu ikke har noget problem med at lade være, kommer jeg nok til at gøre det igen,« fastslår Jørgen Rasmussen.
»Men det bliver først, når der er udviklet systemer, der i modsætning til de nuværende ikke er åbne for alle. Jeg er helt sikker på, at der kommer programmer, hvor man skal gøre sig fortjent til at være medlem. Det bliver lidt logeagtigt,« siger Jørgen Rasmussen.
Krav mod yderligere 149
Foruden Jørgen Rasmussen har Antipiratgruppen rejst krav mod yderligere 149 personer, der hjemmefra, på arbejde eller på skolen har overtrådt reglerne om ophavsret ved at downloade musik, film eller spil via en fildelingstjeneste.
Erstatningskravene rækker fra 100 kr. og op til 100.000 kr. I alt er der rejst krav for knap en mio. kr. Og Antipiratgruppen er klar med flere sager, så længe der foregår et misbrug, fastslår advokatfuldmægtig Morten Wind Lindegaard, der repræsenterer gruppen.
Antipiratgruppen har ved at søge efter f.eks. musikfiler fundet frem til de brugernavne, som piraterne har optrådt under. Bag disse brugernavne har gemt sig såkaldte IP-adresser.
Det er talkoder, der hos internetudbyderne kan oversættes til navne og adresser. Antipiratgruppen har med Københavns Byrets accept krævet, at internetudbyderne TDC Internet, Tiscali og Orange udleverede navne og adresser.
Datatilsynets kontorchef Lena Andersen siger om Antipiratgruppens fremgangsmåde i forhold til internetudbyderne.
»Når der er en dommerkendelse, er internetudbydernes videregivelse af personoplysninger ikke et problem i forhold til persondataloven. Men i øvrigt skal Antipiratgruppen overholde persondataloven, og her kender vi til, at foreningen (Antipiratgruppen, red.) til Datatilsynet har foretaget anmeldelse af deres behandling af personoplysninger,« oplyser hun.
---------------------------
Ok, een ting er at manden burde have en røvfuld for en ekstremt dårlig musiksmag, men er det OK at gøre det på den måde?
APG er en "Taskforce" nedsat af Film, Musik og Software interesseorganisationerne, der p.t monitorerer bla Kazaa & EDonkey. De scanner mapperne på danske "shared folders" der er tilgængelige via disse P2P tjenester og efterfølgende - via deres advokater - har fået en dommerkendelse til at få abonnenterne på de involverede IP adressers personlige data.
Ok, manden begår jo noget strafbart - Og politiet har jo ikke bemanding nok til at undersøge alle overtrædelser på internettet. Men hvad syntes i om fremgangsmåden?
Sonny Loose
28-11-02, 11:21
Hele diskussionen omkring piratkopiering er meget kompleks og mangesidet end man ofte støder på i den almene diskussion. Jeg er selv meget i tvivl om hvor jeg egentlig står.
Dette minder dog mere om en decideret skræmmekampagne i stil med Gramex's kampagne for et par år siden; "..Vi sagsøger dig langt ind i Helvede"
SL
Hele diskussionen omkring piratkopiering er meget kompleks og mangesidet end man ofte støder på i den almene diskussion. Jeg er selv meget i tvivl om hvor jeg egentlig står.
Dette minder dog mere om en decideret skræmmekampagne i stil med Gramex's kampagne for et par år siden; "..Vi sagsøger dig langt ind i Helvede"
SL
Gu er den da ej "kompleks" - Det er strafbart det han laver ifølge dansk lovgivning, uanset om man er for eller imod det. Og politiet har sagt at de ikke har mandskab til at håndhæve det online. Efter hvad jeg ved er der mindst 10 personer der er tilknyttet APG der ikke bestiller andet end at finkæmme nettet for danske syndere.
Interesseorganisationerne er blevet desparate, NETOP fordi at skræmmekampagner ikke virker. Jeg tror godt at man kan vænne sig til at dette bliver mere udbredt, med mindre at denne metode bliver erklæret ulovlig.
-Og det syntes jeg egenligt er ok.
Hvis pladeselskaberne vælger at se bort fra mulighederne i mp3, så skal de være velkomne til at nakke alle med ulovlige filer liggende! Det er trods alt deres forretningsgrundlag. Og der er ikke så mange sider af lige netop den facet afstemningen går på - skal ulovligheder straffes eller ej?
-ej der blev jeg overhalet...
Uden den store forklaring eller begrundelse syntes jeg sgu det er ok..
Så længe det er lovligt er det jo hamrende effektivt - og en kamp for at få styr på musikbranchen (så vi måske slipper for de massive mængder af Absolute Lets Nisseland vol. 34 og lign...)
Sonny Loose
28-11-02, 11:46
...og en kamp for at få styr på musikbranchen (så vi måske slipper for de massive mængder af Absolute Lets Nisseland vol. 34 og lign...)
Hvad er sammenhængen mellem dette?
Er opsamlingshelvedet et resultat af ulovlig filesharing?
SL
...og en kamp for at få styr på musikbranchen (så vi måske slipper for de massive mængder af Absolute Lets Nisseland vol. 34 og lign...)
Hvad er sammenhængen mellem dette?
Er opsamlingshelvedet et resultat af ulovlig filesharing?
SL
De faldende indtægter fra cd salg tvinger pladeselskaber til at satse på sikre udgivelser; som de ved de kan sælge mange af... Derfor vælger de at nedjusterer deres, for os, 'interessante' udgivelser... Om det ER filesharing der bærer skylden for det dårlige markede ved jeg ikke, men jeg er tilbøjelig til at tro det - teknologien er blevet hvermandseje.
Ja, en generalisering - men jeg syntes da at den seneste tids debat har vist netop det...
Hva siger du Lewis, du sidder med det..?
De faldende indtægter fra cd salg tvinger pladeselskaber til at satse på sikre udgivelser; som de ved de kan sælge mange af... Derfor vælger de at nedjusterer deres, for os, 'interessante' udgivelser... Om det ER filesharing der bærer skylden for det dårlige markede ved jeg ikke, men jeg er tilbøjelig til at tro det - teknologien er blevet hvermandseje.
Ja, en generalisering - men jeg syntes da at den seneste tids debat har vist netop det...
Hva siger du Lewis, du sidder med det..?
Altså, uden at køre en alt for lang smøre af, så er pirateri en del af grunden til at det går så dårligt for de store pladeselskaber for øjeblikket. Måske ikke helt så stor som de forskellige talsmænd gerne vil gøre det til, men en pæn del.
Og ja, en af grundene til at man er ved at brække sig i lårtykke stråler mens reklameblokkene ruller over TVet er netop at man vælger at satse på det helt sikre. Compilations med danske viser, Phil Collins, Mark Knopler og andet gammelt lort er rettet mod den modne aldersgruppe, der er fuldstændigt ilitterære mht internettets muligheder (og er pænt lovlydige, selvom at de godt kan finde på at snyde i skat) - og derfor opfylder de krav om en solid omsætning. Men det er nu heller ikke bare derfor - TV Reklamer rammer netop den aldersgruppe, der ellers ikke interesserer sig så meget musik MERE, men gerne køber når der er noget de kan li´. Og TV annoncering er den eneste måde at få disse kunder i tale på.
Man må tænke på at det er pengene der bestemmer her. Det har længe været en torn i siden på de firmaer der (også) sælger musik rettet mod en yngre aldersgruppe, at der er så mange penge der forsvinder ud i den blå luft. Derfor er de ret fremme i skoene for tiden. Men selvsamme firmaer har også bidraget til at forringe netop denne genres "værdi", da man efterhånden lancerer lortet på linje med toiletpapir o. lign.
Ok, det blev sgu en smøre alligevel.
christian christian
28-11-02, 12:36
Jeg mener helt klart, at APGs metoder måske nok er forståelige, men dybt betænkelige.
Allermest betænkeligt er det, at en dommer i byretten åbenbart mener, at det er ok, at noget, der dybest set er en interesseorganisation, kan få lov til at foretage efterforskningsmæssige skridt og modtage oplysninger, der burde være forbeholdt politiet.
Det burde være sådan, at APG samlede oplysningerne om brugernavne m.m. - og så henvendte sig til politiet, der så kunne kræve om dommerkendelse.
Resultatet ville være det samme - men for mig at se er det en tur ud af glidebanen, at en privat organisation på den måde kan få edition (som det hedder at få udleveret den form for tele-oplysninger) - Datatilsyn eller ej.
Hvis pladeselskaberne vælger at se bort fra mulighederne i mp3, så skal de være velkomne til at nakke alle med ulovlige filer liggende!
Det skal du ikke helt sige endnu. Der er en grund til at Universal der er verdens største selskab har haft travlt med at brande sig selv som de har gjort det sidste 1 1/2 år. Universal vil netop snart stille 40.000 tracks til rådighed for direkte downloads på deres .com adresse - 99Cents pr. nummer og $9.99 for et album. Det kræver ikke helt den store hovedregning at finde ud af at det snart er slut for pladeforretningerne hvis det bliver en succes.
Hvis man som UNI opretter en gigantisk portal med alt der er relateret til deres varer, med tilhørende sub-communitys i alle genrer, kan man i realiteten holde (de mindre kræsne) kunderne hos sig og øge sine markedsandele. Rent forretningsmæssigt der det et ganske smart træk - Og UNI har også pengene til at købe hvem de vil af mindre selskaber - Sidst gik det ud over både Def Jam, Roadrunner & Rawkus, der nu er suget ind i moderselskabet.
Men det kræver heller ikke den store fantasi at regne ud at undergrunden i alle genrer bliver endnu mere hardcore end den er nu, for hvis de små labels vil bibeholde deres identitet, bliver de nødt til at eksponere deres musik andre steder. Og til forskel fra hvordan tingene er nu, med at indie-labels kun er repræsenteret i visse forretninger, vil alt kun ligge 3xW´er væk for potentielle kunder.
christian christian
28-11-02, 12:42
hmm.. - noget helt andet er, at man da selv kan finde adresser på langt de fleste ip-adresser v.h.a. en reverse IP lookup - f.eks. på dk-hostmaster (http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=79&action=cmsview&language=da&)
Hvis pladeselskaberne vælger at se bort fra mulighederne i mp3, så skal de være velkomne til at nakke alle med ulovlige filer liggende!
Det skal du ikke helt sige endnu. Der er en grund til at Universal der er verdens største selskab har haft travlt med at brande sig selv som de har gjort det sidste 1 1/2 år. Universal vil netop snart stille 40.000 tracks til rådighed for direkte downloads på deres .com adresse - 99Cents pr. nummer og $9.99 for et album. Det kræver ikke helt den store hovedregning at finde ud af at det snart er slut for pladeforretningerne hvis det bliver en succes.
Særdeles interessant.
Har du nogle links, press releases eller lignende, eller snakker vi ren branche gossip?
Dette vil jo kunne spearheade en holdningsændring hos alle musikforbrugere, der går på at musik er noget man betaler et forholdsmæssigt lille beløb for og derefter downloader.
Jeg har længe ønsket at kunne ryge på eksempelvis Kompakt eller Laserguns site, og downloade tracks for mindre beløb.
Jeg tror helt klart at dette ER fremtiden - og jo, da kan da være surt at være indehaver af en import plade-shop.
Jeg mener helt klart, at APGs metoder måske nok er forståelige, men dybt betænkelige.
Allermest betænkeligt er det, at en dommer i byretten åbenbart mener, at det er ok, at noget, der dybest set er en interesseorganisation, kan få lov til at foretage efterforskningsmæssige skridt og modtage oplysninger, der burde være forbeholdt politiet.
Det burde være sådan, at APG samlede oplysningerne om brugernavne m.m. - og så henvendte sig til politiet, der så kunne kræve om dommerkendelse.
Resultatet ville være det samme - men for mig at se er det en tur ud af glidebanen, at en privat organisation på den måde kan få edition (som det hedder at få udleveret den form for tele-oplysninger) - Datatilsyn eller ej.
Ja, holdningsmæssigt er jeg enig med dig. Men pirateriet foregår på sådan en skala, at politiet slet ikke kan følge med. Tænk sig hvis at staten skulle finansere hver enkelt behandling en sag? Og hvis interesse organisationerne har haft held med at påpege at pengene fosser ud af selskaberne i sådan en grad, at det direkte er økonomisk ruin der er udsigt til - At de fremlægger ubestridelige beviser for lovovertrædelsen, etc, etc - Så er der da ikke noget at sige til at man har forsøgt sig med denne model.
Der er jo ingen lirum-larum i at bevise overtrædelsen. Har du en kopi af et copyrightet produkt i en "Shared Folder", så gør du en bevidst tilgængelig for alle andre der har lyst til at kopiere den. Og så er den potte ude. Men det er klart et etisk spørgsmål der skal tages stilling til.
Særdeles interessant.
Har du nogle links, press releases eller lignende, eller snakker vi ren branche gossip?
Dette vil jo kunne spearheade en holdningsændring hos alle musikforbrugere, der går på at musik er noget man betaler et forholdsmæssigt lille beløb for og derefter downloader.
Jeg har længe ønsket at kunne ryge på eksempelvis Kompakt eller Laserguns site, og downloade tracks for mindre beløb.
Jeg tror helt klart at dette ER fremtiden - og jo, da kan da være surt at være indehaver af en import plade-shop.
Fra www.umusic.com:
Universal Music Group (UMG) is making a vast selection of music available to download. The selection of music will include the hottest new releases as well as titles from UMG's huge catalog of classic & contemporary recording artists.
Over 40,000 tracks are available with thousands more coming soon. Songs will also be made available as part of full album downloads or partial album downloads (when not all of the tracks are available).
Currently, each track costs 99 cents and albums are priced at $9.99. Digital music downloads can be purchased through UMG's online retail affiliates.
UMG's music downloads are available in both Windows Media Audio (WMA) and Liquid Audio formats. After being downloaded, the music can be played in media players that support the WMA or Liquid formats.
All of UMG's music downloads can be burned to CD for personal, non-commercial use only, or transferred to compatible portable devices.
Jesper Fryd
28-11-02, 12:59
Der er jo ingen lirum-larum i at bevise overtrædelsen. Har du en kopi af et copyrightet produkt i en "Shared Folder", så gør du en bevidst tilgængelig for alle andre der har lyst til at kopiere den. Og så er den potte ude. Men det er klart et etisk spørgsmål der skal tages stilling til.
Der har været diskuteret en del andre steder også, og een af de ting, der har været på banen, er, at der faktisk ER en del "lirum-larum" ved APG's model - screenshots.
Ok, de har et screenshot af, at jeg har en fil ved navn "Las Ketchup - The Ketchup Song.mp3" i min Shared Folder.
Men hvad nu, hvis det - på trods af sit navn - IKKE er det sagnomspundne hit men bare en optagelse af mig selv, der råber "TISSEEEER!!" i 4 minutter..... :?:
Fra www.umusic.com:
Universal Music Group (UMG) is making a vast selection of music available to download. The selection of music will include the hottest new releases as well as titles from UMG's huge catalog of classic & contemporary recording artists.
...snip..
God damn..
Jeg spår det en stor fremtid.
De har den financial muscle der skal til, for at omvende det gemene forbrugerkvæg.
Patrick Bateman
28-11-02, 13:05
Der har været diskuteret en del andre steder også, og een af de ting, der har været på banen, er, at der faktisk ER en del "lirum-larum" ved APG's model - screenshots.
Ok, de har et screenshot af, at jeg har en fil ved navn "Las Ketchup - The Ketchup Song.mp3" i min Shared Folder.
Men hvad nu, hvis det - på trods af sit navn - IKKE er det sagnomspundne hit men bare en optagelse af mig selv, der råber "TISSEEEER!!" i 4 minutter..... :?:
Lige netop. Hvad nu hvis de 200 film og 3000 mp3'ere nogen har liggende bare er gossip og slet ikke indeholder det som filnavnet antyder??
Ved godt at det næppe er tilfældet, men kan et screen shot virkelig være bevis nok? Jeg synes det er et tyndt bevis.....
Patrick Bateman
28-11-02, 13:07
Desuden synes jeg også at det med at kunne logge sig på portaler (eller noget i den stil) og have mulighed for at downlade enkelt numre eller hele albums for den sags skyld for et fornuftigt beløb er en fantastisk idé som helt sikkert vil blive større....
Huha de er fremme i skoen :wink: Ord som gumpetung og
sløv popper frem i mit hoved. Selskaberne har være alt for langsomme.
Et andet problem de også bør være opmærksomme på er
deres konkurent, peer2peer. Fordelen ved disse er stadig at
de ikke kun har musik fra et selskab. Hvem har brug for 30 kontoer
rundt omkring på diverse labels. Umusic ideen er kanon, den
holder bare ikke. Først den dag alle selskaber kan blive enige
om en portal løsning med alle tracks i hele verden vil de være
en reel trudsel mod sharing. Jeg tror gerne folk vil betale men
det skal være nemt og udbudet skal være størrer eller mindst
lig med det andre lyssky services kan byde på.
Det er svært at diskutere "pirat kopiering", alle har sin egen syns vinkel, men vi er alle eninge om det er forkert at kopiere, så det jeg synes man skal gøre er som DJ, Producer, Musiker, Musik Ekspedient, Pladeselskabs ansat osv, fortælle sine omgivelser at det er forkert og forklare dem at det går ud over musikken, og at kunstnerne i sidste ende! -Andet kan vi ikke gøre.. Nettet er kommet for at blive og det bliver svært at stoppe pirat kopiering, men man kan formindske det lidt.. Hellere sælge 1000 singler end at sælge 300 stykker..
Alonso Gonzalez
christian christian
28-11-02, 13:11
DET er faneme interessant! Nogen burde nægte at betale bøden, så det kunne komme for retten. Hvis det virkelig bare er screenshots, der "bærer sagen", så er det meget muligt, at retten ikke ville finde det bevist, at man rent faktisk har ulovlige numre liggende.
Det kan lidt sidestilles med, at retten i flere sager har afvist sendemast-oplysninger som bevis for, at en person befandt sig på et bestemt sted på et bestemt tidspunkt.
Den ER jo lidt længere end det - Hvis den ligger i 192 kps og varer nøjagtigt de 4.33 min (eller whatever) en MP3 i den kvalitet fylder, så er der jo BEGRUNDET mistanke. Og hvis man så har 16 filer der matcher samme kriterier i sin mappe, så er sandsynligheden jo ret stor.
Men lad os lige se på den igen. Man kan jo nægte at det ER copyrightede filer, men ved en retssag kan fogeden beslaglægge harddisken og finde beviset - HVIS det er rigtigt. Også selvom at du har slettet dem. Du stiller jo et hypotetisk spørgsmål der - ER man virkelig uskyldig, kan man jo bare indvillige i at møde i retten med harddisken under armen og blive frikendt.
Jesper Fryd
28-11-02, 13:11
Desuden synes jeg også at det med at kunne logge sig på portaler (eller noget i den stil) og have mulighed for at downlade enkelt numre eller hele albums for den sags skyld for et fornuftigt beløb er en fantastisk idé som helt sikkert vil blive større....
Jeg er tilbøjelig til at være enig - men så alligevel....
Jeg selv (og jeg vil gætte på, at 95% af jer har det på samme måde) nyder nu engang at købe noget med et cover. Hvis man skal til først downloade, sidenhen konvertere/brænde, fedte med at lave sit eget cover osv osv - så ligner det sgu en kopi alligevel. :wink:
De skal tænke den lige et par skridt videre, inden det bliver en sikker vinder.
Huha de er fremme i skoen :wink: Ord som gumpetung og
sløv popper frem i mit hoved. Selskaberne har være alt for langsomme.
Et andet problem de også bør være opmærksomme på er
deres konkurent, peer2peer. Fordelen ved disse er stadig at
de ikke kun har musik fra et selskab. Hvem har brug for 30 kontoer
rundt omkring på diverse labels. Umusic ideen er kanon, den
holder bare ikke. Først den dag alle selskaber kan blive enige
om en portal løsning med alle tracks i hele verden vil de være
en reel trudsel mod sharing. Jeg tror gerne folk vil betale men
det skal være nemt og udbudet skal være størrer eller mindst
lig med det andre lyssky services kan byde på.
Læs nu lige det første indlæg igen - Det ER P2P de er efter og når jeg skriver "fremme i skoen", mener jeg med at inddrive penge.
Patrick Bateman
28-11-02, 13:15
Du har da tildels ret Jesper.
Men grunden til at det så er billigere selv at downloade tracket, er jo netop at du så selv brænder det og evt selv printe cover'et...
At der så er folk som synes det ser mere korrekt ud at købe en cd med rigtigt cover fordi den så ikke ligner noget der er kopieret... Well, det er jo bare fint nok....
[quote="Jesper Frydenlund"]
Jeg selv (og jeg vil gætte på, at 95% af jer har det på samme måde) nyder nu engang at købe noget med et cover. Hvis man skal til først downloade, sidenhen konvertere/brænde, fedte med at lave sit eget cover osv osv - så ligner det sgu en kopi alligevel. :wink:
[quote]
Dvs. 5 % af pøblen står for alt nuværende sharing :!:
Særdeles interessant.
Det er officielt at UNIVERSAL satser på det shot ;>
Jesper Fryd
28-11-02, 13:16
Den ER jo lidt længere end det - Hvis den ligger i 192 kps og varer nøjagtigt de 4.33 min (eller whatever) en MP3 i den kvalitet fylder, så er der jo BEGRUNDET mistanke. Og hvis man så har 16 filer der matcher samme kriterier i sin mappe, så er sandsynligheden jo ret stor.
He - kan I huske for et par år siden, da den nye single med Barenaked Ladies dukkede op på Napster en uge før release?
Den havde det rigtig navn, den rigtige længde osv.
Når man åbnede den, tonede det ud af højtaleren:
"Hej, vi er Barenaked Ladies - Det er ikke så pænt af dig at downloade pirat-versioner af vores numre".
(Ja, på engelsk, ikk!)
Jeg grinede i hvert fald .... :lol:
Jesper Fryd
28-11-02, 13:19
Men lad os lige se på den igen. Man kan jo nægte at det ER copyrightede filer, men ved en retssag kan fogeden beslaglægge harddisken og finde beviset - HVIS det er rigtigt. Også selvom at du har slettet dem. Du stiller jo et hypotetisk spørgsmål der - ER man virkelig uskyldig, kan man jo bare indvillige i at møde i retten med harddisken under armen og blive frikendt.
Vil det så sige, at når regningen kommer, så skynder man sig lige at slette sine ulovlige filer og bytte dem ud med egen-indspilninger med samme navne? :P
[quote="Colston")
Læs nu lige det første indlæg igen - Det ER P2P de er efter og når jeg skriver "fremme i skoen", mener jeg med at inddrive penge.[/quote]
Hej Colston
Mit indlæg var en reaktion på indlæget om umusic og ikke din
første post.
Vil det så sige, at når regningen kommer, så skynder man sig lige at slette sine ulovlige filer og bytte dem ud med egen-indspilninger med samme navne? :P
Nu er du jo bare dum Jesper. Du ved ligeså godt som jeg at selvom man sletter eller overspiller noget på sin harddisk, kan det rives frem igen. :)
Troy McClure
28-11-02, 13:26
Nu er du jo bare dum Jesper. Du ved ligeså godt som jeg at selvom man sletter eller overspiller noget på sin harddisk, kan det rives frem igen. :)
Hvis man er en udspekuleret rad, kan det altså godt lade sig gøre at lave fiks-fakserier, som gør at det "ikke kan rives frem igen".
Jesper Fryd
28-11-02, 13:28
No offense ....... ok a lot of offense!
Dansk Politi ved jo knap nok, hvordan man tilslutter en mus. :roll:
Læs nu lige det første indlæg igen - Det ER P2P de er efter og når jeg skriver "fremme i skoen", mener jeg med at inddrive penge.
Hej Colston
Mit indlæg var en reaktion på indlæget om umusic og ikke din
første post.
Aha. Men hvordan forklarer du så at du skriver at UMusic har P2P som konkurrenter, når det netop er dem man går efter? Det var netop det jeg beskrev i mit første indlæg.
Føler man sig netop overvåget når man bruger eks. Kazaa, så bremser man da en stor portion mennesker der bruger det til hverdag. Ting som swaps via IRC og Messenger kan man aldrig gardere sig imod - Og de smarte folk derude finder da helt sikkert på noget nyt snart, men jo mere nørd man skal være for at kunne udveksle filer, desto mere uinteressant bliver det for den almene netsurfer at kaste sig ud i den slags. Man må jo huske på at pirateri vil ALTID eksistere og det ved selskaberne jo også godt, men ved at begrænse problemet kommer der jo også flere penge ind i kassen alligevel.
Jeg er tilbøjelig til at være enig - men så alligevel....
Der er dømt Tollund-mand på den der!
Siden P2P er så udbredt, kunne noget tyde på at ønsket om et cover ikke er så stort.
UM vil sikkert distribuere en eller anden samlet pakke, hvor du får coveret med digitalt, når du køber et album.
Når branchen er blevet enig om en standard, vil du kunne nyde covers på LCD skærmen på din MP3-man or whatever.
Død over knækkede CD-covers, og pseudo-smarte CD-reoler fra Tommy Larsen!!
Hvis man er en udspekuleret rad, kan det altså godt lade sig gøre at lave fiks-fakserier, som gør at det "ikke kan rives frem igen".
Ja, men det er de færreste teenagere der kan finde ud af det.
Og det er jo dem APG er efter. Nørderne er jo svære at fange, men der er et fåtal af dem i forhold til den anseelige mængde af piratkopister.
Desuden skal du nærmest lave et indgreb der er så tydeligt at det er bevidst at du har forsøgt at slette dine spor. Hvis sektorer der lagrer eks. musikdata er beskadiget bevidst på en beviselig måde, kan du jo måske godt dømmes alligevel.
Jeg mener at have læst om en hacker engang......
(Gone to Google)
No offense ....... ok a lot of offense!
Dansk Politi ved jo knap nok, hvordan man tilslutter en mus. :roll:
-Data på en harddisk kan genskabes hvis de ikke er blevet overskrevet med nye data. Tøm harddisken, fyld den med worddokumenter = ingen spor. Eller alternativt, hent et bette stykke software, der skriver vilkårlige data i det nys slettede område...
http://www.cbel.com/products_and_tools_security/
- Det danske politi har en afdeling der kan finde ud af at bruge både mus og skærm! De håndterer it-kriminalitet...
:?: Der er da også noget super looser style over at stå, med et brænt album i hånden..! Jeg personligt hader folk der siger de har en plade og så hiver en hjemme brændt frem...
:!: Og en anden ting er kvaliteten. Jeg ved godt at der er nogen der påstår at der ikke er forskæl på mp3 og cd kvalitet, og jeg går ud fra at det ikke er nogen af os, men hvor god kan kvaliteten blive på en mp3 (eller de andre formater)...? Jeg har hørt meget mp3, og min oplevelse er at der mangler noget. Toppen bliver udefineret og uluftig, hvis den ikke er helt væk, og bunden har det med at miste punch.
:idea: Måske er jeg ikke den almindelige bruger, men venner og bekende har med tiden krøbet til korset, og givet mig ret i at man bliver træt i hovedet af at høre på det. Det er anstrængende for ørene, ihvertfald hvis det bliver afspillet ved en volume hvor det ikke bare er bagrunds musik!!!
Andreas_H
Sony giver sig: Muligt at afspille musik på pc’en
Sony giver nu efter for pres fra forbrugerne og giver dem mulighed for at afspille cd’er på deres computere. Dette i modsætning til hidtil anvendt kopibeskyttelse, der er blevet stærkt kritiseret for ikke at give brugerne mulighed for at afspille legalt købte og betalte cd’er på computeren.
Sony Music Entertainment (SME) skriver i en pressemeddelelse, at en undersøgelse viser, at over 60 procent af forbrugerne benytter pc’en til aflytning af musik og at dette forbrugsmønster ikke kan ignoreres.
cd’er, der udgives efter nytår, vil anvende den nye teknologi, LabelGate cd, der tillader, at cd’en kan afspilles på brugernes computere.
Ved opstart af cd’en kobler computeren sig til en server kontrolleret af SME, der genkender cd’ens unikke nummer og sender en tilladelse tilbage til computeren om kopiering af musikken til harddisken. Denne tilladelse gives en enkelt gang til kopiering til en enkelt computer.
Sony er klar over, at nogle brugere har brug for at afspille deres cd’er i flere computere, men det vil kun blive muligt mod betaling af 12 kr. pr. musiknummer.
---------------------------------
Øhh ok men hvad nu hvis man ikke har internet ??? Sjovt nok så undrer det mig den metode som Sony prøver på at føre sig frem med. Den holder ikke synes jeg. De kan sku der ikke være rigtigt at man som kunde skal give mere for cden hvis man vil afspille musikken både på sin bærbar og på sin stationær pc.
En helt anden ting. Er der nogen af jer som har en Denon D9000 hvor i har prøvet at afspille en kopisikret cd ? Jeg har denonen men jeg har ikke nogen kopisikret cdere som jeg kunne prøve med. Så vidt jeg ved er der en "almindelig" cd i denonen så det vil måske også have problemer med at afspille cderne. Problemet er at min Denon D9000 ikke kan tilsluttes inter -- nettet :D . Så noget møøøøøøj.
Ses alle
:!: Og en anden ting er kvaliteten. Jeg ved godt at der er nogen der påstår at der ikke er forskæl på mp3 og cd kvalitet, og jeg går ud fra at det ikke er nogen af os, men hvor god kan kvaliteten blive på en mp3 (eller de andre formater)...? Jeg har hørt meget mp3, og min oplevelse er at der mangler noget. Toppen bliver udefineret og uluftig, hvis den ikke er helt væk, og bunden har det med at miste punch.
:idea: Måske er jeg ikke den almindelige bruger, men venner og bekende har med tiden krøbet til korset, og givet mig ret i at man bliver træt i hovedet af at høre på det. Det er anstrængende for ørene, ihvertfald hvis det bliver afspillet ved en volume hvor det ikke bare er bagrunds musik!!!
Andreas_H
Det handler udelukkende om den valgte encoder og bitrate.
Prøv at encode et hvilket som helst track med LAME (http://www.dors.de/razorlame/download.php) og vælg 192 kbit og det vil være ekstremt vanskeligt bare at måle en forskel.
Den originale Frauenhofer Encoder havde grimme artifacts (mislyde) i den øvre mellemtone, hvilket er det de fleste refererer til når de oplever det, du nævner.
Formatet fungerer sådan at flere forskellige encoders kan bruges med den samme decoder (afspiller), og der er stor forskel på kvaliteten af encoders.
De fleste kommercielle rip-produkter har i hvert fald de seneste par år udelukkende brugt Frauenhofer encoderen, men det er ved at vende nu.
Aha. Men hvordan forklarer du så at du skriver at UMusic har P2P som konkurrenter, når det netop er dem man går efter? Det var netop det jeg beskrev i mit første indlæg.
Jeg mener at pladeselskaberne skal se det fra forbrugernes side. Deres
kommende system skal være let at bruge for at få fat i den store ikke tekniske pøbel.
Udvalget skal være
noget nær komplet og det dur ikke at alle majors har deres eget system.
Jeg tror ikke på at umusic får succes hvis det kun er deres egne sange
man kan hente. P2P's succes taget i betragtning skal der være mere
gulerod end at man er lovlig og får lov at betale.
Hvis jeg var george bush ville lave et system ala Telmore. Tank musik
tid, login og hent. Derefter ville jeg sende et par jagere ud til de
pladeselskaber som ikke kan/vil forstå at alle bliver nød til at være
i samme båd. :?
Mht. kvaliteten, hastigheden på nettet vokser hele tiden og det er vel
ikke urealistisk at man om få år henter wav realtime.
Jeg mener at pladeselskaberne skal se det fra forbrugernes side. Deres kommende system skal være let at bruge for at få fat i den store ikke tekniske pøbel. Udvalget skal være
noget nær komplet og det dur ikke at alle majors har deres eget system.
Jeg tror ikke på at umusic får succes hvis det kun er deres egne sange
man kan hente. P2P's succes taget i betragtning skal der være mere
gulerod end at man er lovlig og får lov at betale.
Pladeselskaberne har aldrig og vil aldrig "se" det fra forbrugernes side. Jo mere magtfuld man er desto mere har man at sige om hvad der foregår. Den klagesang har stået på i en del år efterhånden og de bliver jo ved med at gøre som det passer dem.
Selvfølgelig bliver det så ethvert barn kan forstå det. Fordi at man i danmark ikke bruger internethandel ret meget betyder det ikke en skid, for du er intet i USA hvis du ikke har et kreditkort. Og når du siger at UMI "kun" har deres egne sange at hente, må du altså lige huske at de står for næsten 40 % af al musik der bliver udgivet i verden - Hvoraf en stor del er verdensstjerner der hænger i ethvert teenagerhjem.
Og du kommer tilsyneladende ikke til at forstå at det skridt APG har taget mht P2P overvågning kun er begyndelsen hvis det bliver almindelig praksis. Og hvis der bliver færre P2P brugere forsvinder også det store udbud af forskellig musik. Allerede som det er nu, har de fleste 2-3 P2P tjenester installeret, netop for at man altid kan finde hvad man har brug for. Og hvis ex. UNI tager hånd om sine kunder med exclusive downloads, konkurrencer mm, kan du tro at det kommer til at fungere.
Vi taler jo netop om "pøblen" her. Og hvis du som almen bruger kan ex. downloade et album du vil have fra UNI 1 uge før release til 75.- og det er legitimt fra selskabets side at du har den "brændt", så hvorfor ikke gøre det?
christian christian
28-11-02, 17:07
Musikindustrien vil ikke "se" tingene fra forbrugernes side - men ender jo altid med at tilpasse en uundgåelig teknisk udvikling til deres helt egen fordel.
I år 1900 anklager rettighedshavere amerikanske producenter af selvspillende klaverer for piratkopiering af noder. USA indfører en tvangslicens for noder.
..og de selvspillende klaverer bliver voldsomt udbredt alligevel
I 50erne og 60erne er der slagsmål om supermarkedsmusik, muzak og den slags
... men de ender med at blive en ny indtægtskilde for musikindustrien.
I halvfjerdserne og start-firserne siger pladeselskaberne, at de efter kassettebåndoptagerens fremkomst kan mærke fald i salget af lp'er.
...men de producerer alligevel musik på kassette - noget, der for alvor bliver salg i, da walkmanen og bil-kassetten opfindes.
I firserne lanceres den dobbelte kassettebåndoptager, og der føres retssag mod teknologien. Men musikindustrien taber, også selvom producenterne ligefrem annoncerer med piratkopieringsmuligheden.
Og i 1984 afviser den amerikanske højesteret, at det at optage en film ved hjælp af Sonys videobåndoptagere svarer til tyveri (det er Disney og Universal der anlagde sagen). Højesteret slår fast, at leverandøren af et værktøj ikke kan holdes ansvarlig for ulovlig brug, så længe leverandøren ikke har mulighed for at kontrollere brugen.
...men selv om industrien sukker og stønner, overlever de nu alligevel - og klapper kort efter i hænderne over CDen. Den er i starten dyrere end LPen. Men man formår at holde prisen på samme høje niveau (og i øvrigt presse LP-prisen lige så højt op), selv om produktions- og distributionsomkostningerne falder drastisk.
Og den potentielt farlige DAT-båndoptager har man iøvrigt held til at presse ud på et sidespor.
I 90erne er musikindustrien blevet klog af skade og opgiver at komme CD-brænderen til livs. Til gengæld vinder man så endelig en sag i 2000, da Napster bliver dømt til at fjerne ulovlig musik.
...og det er selvfølgelig kun et spørgsmål om tid, før industrien har fundet fulde anvendelsesmuligheder af MP3, der jo potentielt er en indtægtskilde, der sparker røv - netop fordi, der ingen distributionsomkostninger er. Og ikke mindst fordi, at tærsklen mellem købe og ikke at købe vil blive meget lavere på nettet end i en pladebutik, når ellers automatisk netbetaling for alvor begynder at virke.
..og slagene om ringetoner til mobiltelefoner ER allerede startet.
Alt det her er ikke fordi, at musikindustrien ikke har "ret" til at forfølge pirater. Det synes jeg absolut, de har.
Men når de siger, at pladebranchen er ved at dø på grund af teknologien, skal man sgu lige tage det med et gran salt.
Det har de nemlig sagt RET mange gange før - og de har altid fundet en udvej, der IKKE handler om forbud, men tilpasning af den farlige teknologi.
[edit] Vi befinder os bare i en af de tilpasningsperioder, hvor industriens indtægter falder en smule - men når alt det her er overstået, skal de sgu nok ende med at tjene mere end nogensinde før.
****Kanon pointe****
De fleste piraters "undskyldning" for at downloade er jo netop at CDerne er for dyre. Men punk-selskaber som Fat Wrecks, Epitaph og Burning Heart har for længest erkendt at man ikke kan tillade sig at tage fuld pris for produktioner der mere eller mindre har kostet nul & nada at lave. Derfor er der altid masser af gratis MP3ere og billige (og frekvente) compilations med det labels kunstnere at erhverve sig direkte fra deres sites. Filosofien er netop at "Tak-fordi-at-i-støtter-os-derfor-skal-i-ikke-give-en-bondegård" Og det er her at man virkelig kan tage snakken op om at være "true" ad begge veje, både fra selskabers og kunders side.
Men selvsamme compilations der måske koster 39.- hvis man bestiller direkte fra disse sites, koster tit 79.95 i danske butikker fordi at der er "faste priser". Surt. Det er heller ikke nogen hemmelighed at den "faste pris" på 159.95 for et album herhjemme hele vejen rundt dækker for diverse dyre markedsførings kampagner og album produktioner der har svunget sig op i nærheden af de 2 millioner (eller meget mere hvis vi snakker etablerede verdensnavne).
Men lad os et øjeblik tage futura-brillerne på. Hvis nu at det bliver mere og mere almindeligt at downloade mod betaling har indieproduktioner/distributionsportaler jo ganske gode vilkår hvis man gider at omstille sig efter ovenstående devise. Selvfølgelig vil den danske stat på den ene eller anden måde få smidt momsfiltre på hid og did, men med øje på at man vil beholde kundens interesse omkring et labels udgivelser og integrere slutbrugeren i et "Community" af interesserede, vil man netop med større effektivitet end i dag kunne konkurrere mod gigantiske selskaber hvis eneste mål er the almighty $$$$, netop fordi at tingene vil være lettere tilgængelige på nettet.
Nu nævnte Miss Ribena for et stykke tid siden at al musik burde være gratis, men jeg tror netop med ovenstående at man ville kunne bringe en smule balance i regnskabet uden at man skal ud og erhverve sig en bondegård hver gang man skal prøve noget nyt.
Der findes mange programmer til at slette filer helt som overskriver dem x antal gange, men ellers kunne ens harddisk jo også bare være "væk" når fogeden endelig kommer, for det kan jo tage et stykke tid.
omkring det med screenshots'ne så er det min opfattelse at selvom det kunne være alt muligt andet så skulle det være svært at overbevise dommeren om at det rent faktisk skulle være tilfældet - søg eventuelt på newz.dk (http://www.newz.dk), nørderne har været igennem det mange gange.
- stefan
Der findes mange programmer til at slette filer helt som overskriver dem x antal gange, men ellers kunne ens harddisk jo også bare være "væk" når fogeden endelig kommer, for det kan jo tage et stykke tid.
omkring det med screenshots'ne så er det min opfattelse at selvom det kunne være alt muligt andet så skulle det være svært at overbevise dommeren om at det rent faktisk skulle være tilfældet - søg eventuelt på newz.dk (http://www.newz.dk), nørderne har været igennem det mange gange.
- stefan
Jeg tror at folk generelt ikke har fattet hvad det er at APG vil.
Selvom at der måske ikke kan gøres et decideret legitimt retsligt KRAV fra deres side, er folk blevet "taget i det" og må gøre op med sig selv om de vil i retten eller ej. Der er jo en pengesæk af dimensioner bag APG og som JyllandsPosten også rigtigt skriver, så er det advokater der i realiteten styrer hele showet. Og hvis der er skal trækkes i langdrag med en prøvesag der helt sikkert vil få masser af presse omtale (hvilket der allerede er), vil man alligevel opnå den ønskede effekt: At skræmme folk med ulovlige intentioner fra at bruge P2P tjenester.
Pladeselskaberne taber alligevel så mange penge hver dag på pirateri, at der selvom er en P2P bruger der appellerer en dom helt til højesteret - og får medhold til sidst - så er sagsomkostningerne intet imod den potentielle indtægt man får ind ved at man skræmmer en stor del væk fra P2P tjenester. Der er da helt sikkert en masse der vil skide det et stykke, men jo mere presse denne sag får, desto flere vil holde op med ex. at bruge Kazaa. Og det er jo hele pointen.
Og den der med at ens Harddrive er "væk" på dagen når fogeden kommer - Fint, men du skal da ikke regne med at man frafalder metoden af den grund. Der er måske én eller to der slipper og så indskærper de pågældende advokater bare vigtigheden over for den pågældende dommer (med præcedens i mislykket erhvervelse af beviser) hvor vigtigt det er at man tager forbryderen på bopælen med varerne i huset - Og så kommer fogeden uanmeldt og banker på i stedet.
Det her kommer til at skulle afgøres enten via rettens vej, eller også er der et parti med cojones der skal rejse problematikken i folketinget og få loven lavet om, for det APG gør nu er i realiteten efter bogen.
Tom Collins
29-11-02, 04:40
Ok, uden at gøre mig skyldig i at være for ulovlig download (det er jeg nemlig ikke), så kan jeg ikke se andet end at det eneste APG opnår er at alle brugere i Danmark slår sharing fra i deres P2P programmer. Altså kan man ikke optræde i et skærmdump fordi man ikke selv deler sine filer, men samtidigt får man adgang til dem i udlandet og dem i DK der er dumme nok.
Hvis de skal have noget ud af det skal indsatsen gøres på verdensplan. Hvis ingen tør share så er der heller ikke noget at downloade.
...Og den der med at ens Harddrive er "væk" på dagen når fogeden kommer - Fint, men du skal da ikke regne med at man frafalder metoden af den grund. Der er måske én eller to der slipper og så indskærper de pågældende advokater bare vigtigheden over for den pågældende dommer (med præcedens i mislykket erhvervelse af beviser) hvor vigtigt det er at man tager forbryderen på bopælen med varerne i huset - Og så kommer fogeden uanmeldt og banker på i stedet.
Det her kommer til at skulle afgøres enten via rettens vej, eller også er der et parti med cojones der skal rejse problematikken i folketinget og få loven lavet om, for det APG gør nu er i realiteten efter bogen.
Klart de vil indskærpe deres metoder på den måde, mente nu også bare folk der lige nu var i den uheldige situation, fortjent eller ej. I sidste ende kan det være de vil begynde direkte at raide folks huse ligesom de gør i USA, f. eks. med Operation Bucaneer sidste år, det er måske bare lige en lidt voldsom fremgangsmåde for at fange en flok nørder bag skærmene.